Ida
    Hej! Finns det någon högskoleutbildning där man inte behöver några andra behörigheter än grundläggande behörighet?
    Jag vill bli någonting, men känner inte orken att plugga massa andra kurser innan.

    Mvh
    Ida
    • : Det finns inte någon sådan Iista att få fram... utan man måste sjäIv Ieta på www.studera.nu eIIer på www.antagning.se
    • Peter : Det stämmer, tyvärr finns inte någon sådan Iista att få fram. Jag skriver nu ett nytt svar.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Ida,

    utbiIdningsutbud fastställs för högskolestart höstterminen 2017 - till 15 mars. Det är först då man kan se alla utbildningar på svenska högskolor och universitet som kommer att starta höstterminen 2017 på www.studera.nu - som är högskolornas gemensam hemsida ... och på www.antagning.se - där man gör självaste ansökan om utbildningar.

    Jag vill också tipsa dig om att det finns andra utbildningar än de på högskolor och universitet. till exempel finns det många utbildningar på yrkeshögskolan - www.yhguiden.se - och snart kommer myndighet för yrkeshögskola att bevilja fler yrkeshögskoleutbildningar, så kika gärna mot slutet av februari på www.yhguiden.se

    Liselotte
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida.

    Jag har nu pratat med några experter från Universitets- och högskolerådet och återigen påpekat att en lista på högskoleutbildningar som endast kräver Grundläggande behörighet borde få finnas - eller att man ska kunna få fram dem på något sätt.

    Det är en viktig fråga som du ställer. Vi på 'fråga syv har vid några tidigare tillfällen försökt få fram sådana listor och har pratat med de ansvariga på Universitets- och högskolerådet. Än har vi inte fått ngt. svar om hur det "ligger till" med den frågan. Det känns som den är mindre prioriterad... för att man kan också tänka så här - att "folk bör söka det som de är intresserade av" och inte en utbildning bara för att man är Behörig till den.

    Man kan tänka på olika sätt, tycker vi här på Fråga syv och vi anser att en lista med utbildningar som endast kräver grundläggande behörighet kan användas på olika sätt - i olika sammanhang, och vi arbetar för att en sådan lista ska finnas eller möjlighet att få fram den... tyvärr så kan jag i dagens läge inte ge ngt. bättre svar. Vi håller tummarna för att systemutvecklare på Universitets och högskolerådet får det i uppdrag att skapa den tekniska möjligheten som du efterfrågar nu.

    Mvh

    Peter syv

    • : Åh, hoppas att det tar till sig det, för det är ju viktigt att ha, också för att se vad det är för yrken man kan söka till med "endast" grundläggande behörighet, och sedan utefter det välja om det duger eller om man känner sig manad till att studera mer, för att bli behörig till en annan utbildning. Det trodde jag fanns, bara att jag inte hittat det. Riktigt dåligt! Tack för ditt svar, och för erat engagemang att få fram sådan information!
    • Daniel : Tack Ida för din kommentar! vi hoppas också att en sådan lista ska bli möjligt att få fram. Dock kan det ta tid - först att någon ska besluta att det ska göras och sedan att programmerare ska få tid till det också... - :)