Johannes

    Hej det är så att jag har gjort prövning på matte 4 och matte 5 och jag går då i tvåan. I 3:an kommer jag alltså inte att ha några mattekurser att läsa på gymnasiet. Min fråga är då; finns det nån form utav möjlighet att börja tidigt på några matte kurser utöver gymnasienivå? Jag menar inte att börja på högskolan dårå utan bara få ett försprång.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, fråga på din gymnasieskola om du kan läsa Matte specialisering; den "kursen" kan läsas flera ggr med Olika innehåll - alltså går det att läsa flera kurser i matte spec.

    • : Hej och tack för det snabba svaret. Tyvärr har vi ingen Matte Specialisering på vår skola :/
    • : Går det att läsa till på något annat sätt / skola isåfall?
    • Anna :

      Du kan bedriva självstudier. T.ex med hjälp av Matteboken.se
      Som gymnasieelev har du inte rätt att bli inskriven i ännu en annan skola, förutom din egen gymnasieskola, tyvärr. Rektor på din skola kan köpa en kurs till dig någonannanstans men det är dyrt och din skola måste inte göra det, därför tror jag tyvärr att du får ett "nej" på den frågan men jag blir glad om jag har fel. Fråga gärna SYV och rektor på din skola.
      Inom gymnasiet är det endast på Matte-spets utbildningar (som är bara några väldgit få) som man kan mot slutet av gymnasiet läsa högskolematte... Om du ej går matte-spets, har du inte den möjligheten, tyvärr.
      Kreativa lösningar: kontakta matteprogrammen på högskolenivå - kanske har de ngt projekt eller ngn studerande som vill frivilligt bli din mentor eller fadder... lite långsökt .. jag tror inte själv på den lösningen, men kanske!?
      Se också som ngn Räknestuga finns i din stad; De som jobbar som volontärer i Mattecentrums räknestugor kan t.ex vara pensionerade lärare ... i en sådan Räknestuga får man inte några betyg men kan få Kunskaper och även tips - kanske känner de som jobbar på Mattecentrum ngn lösning som passar i din situation. Vi håller tummarna!

    • : Hej, Wow tack för alla tips! =) Jag ska definitivt kolla upp det du skrivit o se om det finns något som passar mig. Lite synd att man inte har större frihet kring sånthär dock.
    • Julia : Håller med dig, men det är många ggr Kostnader som förkn.med undervisningen som "spökar". Det kostar ju att ge undervisning och eleverna kan också "ta sig vatten över huvudet" genom att påbörja massa kurser men sedan orkar inte dem... men läraren har lagt upp planeringen och läraren vill ju också få lön + det är massa administration kring kurser och betygen. Så, huvudregeln är att Gymnasieelev läser på sin egen gymnasieskola. Punkt. (Sedan händer det, dock sällan, att elevens gymnasieskola köper ngn kurs till ngn elev någonstans utanför skolan... det är ett undantag; rektorn får bestämma; och många ggr beror på om just den skola just nu har råd ...).
    Läs alla kommentarer