Annmarie902

    Hej Jag försöker för 3e gången nu att klara kursen Matte 1A men osäker på om jag nu klarar den kursen återigen. Men tänkte söka in till folkhögskola för att studera till studiehandledare/elevassistent/lärarassistent men det det står på de olika hemsidorna att man behöver matte 1, men finns det verkligen ingen möjlighet att plugga till något av detta om jag inte har matte 1? (Behöver vara csn-berättigat och avgiftsfritt). Komvux nivå är ej möjligt för mig då jag inte har några veckor kvar med csn på efter avslutad kurs i matte... Dessutom bor jag avigt och utan bil så behöver att det är 100% distans utan fysiska träffar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Sverige är Högskola/Universitet och Folkhögskola - olika skolformer och olika regler gäller vid antagning till de olika utbildningsformer. Till högskola-universitet är man utan godkänt betyg i matematik 1 Obehörig och kan ej antas; och undantag kan inte beviljas, tyvärr.
    Till folkhögskolornas utbildningar kan olika behörigheter krävas till olika utbildningar... man får se vad varje utbildning kräver.

    Studiemedel?
    Jag vet inte om jag uppfattade information i din fråga på rätt sätt: jag förstår det som så att du inte har några veckor kvar att ta av studiemedel för att läsa på gymnasial nivå. Du har, alltså, möjlighet att ta studiemedel på eftergymnasial nivå. Om det stämmer, då finns det tyvärr ett stort problem: nämligen det att nästan alla eftergymnasiala utbildningar förutsätter att man har "gymnasiekompetens" i grunden och där ingår att ha godkänt betyg i bland annat matematik 1.
    Utbildningar på folkhögskolorna ligger mycket sällan på eftergymnasial nivå. Ett exempel på eftergymnasial utbildning inom folkhögskola är utbildning till Fritidsledare. Titta gärna på fritidsledarutbildningar inom folkhögskola>> - tänk på att folkhögskolorna som ligger utanför stora städer brukar ha internat eller studerandeboende på skolan eller nära skolan.

    Svårt att hitta utbildningar enligt dina önskemål...
    Allmänt sett, så finns det extremt få kostnadsfria studiemedelsberättigade utbildningar på distans Utan träffar som ligger på eftergymnasial nivå och inte kräver matematik 1. Det är t o m möjligt att det inte finns någon sådan utbildning, över huvudet taget; jag känner i alla fall ingen sådan utbildning, tyvärr. Som sagt, utbildningar på eftergymnasial nivå kräver gymnasiekompetens och där ingår godkänt betyg i gymnasiekurs matematik1. Dock kan folkhögskolorna och yrkeshögskolorna göra (eventuellt, ibland) undantag och ta in även obehöriga.
    Yrkeshögskoleutbildningar ligger på eftergymnasial nivå och om du läser en sådan utbildning kommer du ta studiemedel av "eftergymnasial-pott" av studiemedels veckor, men distansutbildningar inom yrkeshögskola har några obligatoriska träffar varje termin. Konkurrens vid antagning till distansutbildningar brukar också vara ganska hög (detta för att man ej behöver flytta till skolorten och det är därför många fler som söker till distansutbildningar).

    Sök hjälp på olika ställen!
    Jag vill råda dig söka råd och hjälp på olika ställen, bland annat se vad Arbetsförmedlingen skulle kunna göra för dig (AF kan köpa utbildningar till de arbetssökande); boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Dyskalkyli?
    Vad gäller svårigheter i ämnet matematik, så undrar jag om du gjorde en dyskalkyli-utredning någon gång? Om du har någon form av dyskalkyli (särskilda svårigheter i att hantera siffror) då har du rätt till särskilt stöd och undervisning av en speciallärare i matematik. Komvux i din kommun bör kunna hjälpa dig göra en sådan utredning.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare