Henrik
    Hej, jag har en fråga om högskolan i Sverige. Det är så att jag bor i Finland och har planerat att söka in till någon högskola i Sverige av olika orsaker efter att jag gått klar gymnasiet. Problemet är bara det att i Finland har man allmänn värnplikt vilket de flesta gör efter gymnasiet och därför har vi ett sånt system att man kan söka till en högskola samma år som man far in i militären, men välja att hålla sin plats och börja sina studier efter ett år, så till min fråga: kan man göra på samma sätt i Sverige, dvs att man skriver högskoleprovet och om man kommit in till en utbildning skjuta upp sin skolstart med ett år.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Henrik!
    http://studera.nu/om-hogskolan/dina-rattigheter/anstand---att-skjuta-upp-studierna/ kan du läsa vad som gäller.
    Kort svar på din fråga är att du ansöker om anstånd och får besked. Det kan tyvärr bli ett Nej.
    mvh
    ANNA
    • : Okej tack :)
    • Anna : Men det kan ev blir ett Ja också! :) man vet inte... de tittar på varje ansökan "för sig" och gör bedömning. Man har större chans att få anstånd beviljad om det är en orsak som uppstod utan att du kunde påverka den, t.ex. sjukdom eller något händelse som du inte kunde förutse och inte har kontroll över.