Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Omar,
    du måste kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa det programmet som för särskild behörighet kräver matematik 3b eller 3c och fråga om just den kursen (som är en del av det tekniska basåret som du nu läser) skulle accepteras som särskild behörighet. Det är nämligen så att inom det tekniska (och även naturvetenskapliga) basår på högskolenivå får innehålla kurser eller delar som avviker från standard, alltså från det exakta innehållet som gymnasiala kurser har. Om du får svar att du inte blir behörig, kan du försöka skaffa sig betyget i matematik 3b eller 3c genom en prövning. Du har också rätt att söka till komvux men om komvux får reda på att du redan har läst "mer eller mindre samma kurs" (vilket du gör inom det tekniska basåret), då får du med störst sannolikhet svar PLATSBRIST eller "Ej tillhör målgruppen".
    Om du söker läsa på komvux eller vill anmäla dig till en prövning, tänk på att matematik 3b är en lite-lite enklare/lättare kurs än matematik 3c och de flesta tycker att det är lättare att få högre betyg i matematik 3b (jämfört med matematik 3c). Eftersom du uppger att "din" framtida utbildning accepterar både 3b och 3c som behörighet inom ämnet Matematik, då är det fördelaktigt för dig att göra prövning eller läsa just Matematik 3b och inte 3c. Högre betyg i en kurs som krävs för särskild behörighet kommer hjälpa dig få högre meritvärde.
    Skulle det bli så att du både får svar från antagningsgruppen att du inte behöver skaffa dig ett betyg i matematik 3 (på grund av dina studier på det tekniska basåret) och samtidigt får betyg i matte 3b eller 3c på komvux eller genom en prövning, då kommer betyget i matte 3 räknas in i ditt jämförelsetal endast om det betyget blir högre än snittet av dina övriga betyg och därför höjer ditt jämförelsetal och med det också höjer ditt meritvärde, vilket är fördelaktigt för dig. Så, du förlorar absolut ingenting på att söka läsa matematik 3b på komvux. Det kan hända att du inte får plats på kursen på komvux. I så fall kan du överväga försöka hitta var du kan göra en prövning (i matematik 3b, är mitt råd). Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar, men du får söka i hela Sverige (behöver inte vara där du bor eller där du är folkbokförd). Det är inte gratis att göra prövningar. Även kostnad för resor till och från prövningsstället tillkommer (du kommer behöva åka dit minst 2 gånger). Vinsten kan dock bli att du får högt betyg (helst A) på prövningen och med det också höjer ditt meritvärde, vilket ger dig större chans att komma in på den utbildning som du vill komma in på.