Rawand
    Hej! Jag funderar på att plugga till högskoleingenjör men jag vet inte vilken inriktning jag ska välja. Jag velar mellan inriktningen kemiteknik(KTH) och innovation, produktion och logistik(MDH). Vilken inriktning tror du ger bäst arbetsmöjligheter i framtiden? Jag tror också att jag är villig att läsa två år efter utbildningen för att bli civilingenjör. Tack på förhand!

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Rawand
    jag förstår - utifrån din fråga - att du står i valet & kvalet, har svårt att bestämma dig ang. vilken inriktning på dina studier du kommer att välja. Du vill välja den inriktning som ger bäst arbetsmöjligheter i framtiden.
    Arbetsmarknaden befinner sig i en ständig förändring & du behöver bara "en plats" /d v s om en person bestämmer sig att gå i förtidspension och en tjänst annonseras några år tidigare... så kan det räcka för att du kan inleda din karriär/. Sådana saker kan man inte förutse.
    Jag råder dig välja den inriktning som du känner för mest /den som verkligen intresserar dig/ - det ger bättre förutsättningar för att klara av studierna med mycket bra resultat, vilket i sin tur ger de bästa förutsättningar för att få det jobbet, som du kommer att trivas med.

    Arbetsmarknadsprognoser kan slå fel /t.ex på grund av att många kommer att välja just de yrken & inriktningar som prognoser "pekar på" och i stället för brist, kommer överflöd av utbildade personer uppstå med stor konkurrens om varje tjänst/.

    Jag undrar om du har tittat på Yrkeshögskoleutbildningar /det finns idag 40 st. i Sverige där man kan utbilda sig till Ingenjör inom olika områden/. Här är en direkt länk http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Ingenj%C3%B6r
    Yrkeshögskoleutbildningar är mindre kända än högskole/Universitetsutbildningar. Det är också bra att veta att det är en SEPARAT ANTAGNING till YH-utbildningar /du kan få en plats på en YH-utbildning SAMTIDIGT som du får en plats på en högskola - och du väljer sedan, när du redan har de två platserna till förfogande/. På så sätt förlorar du inget om du söker en YH-utbildning också. Jag rekommenderar därför att du tar en titt på länken ovan. YH-utbildningar är kända för att ha hög andel anställningar direkt efter avslutad utbildning.

    Det som höjer din anställningsbarhet /förutom inriktning på utbildningen/ är även - om du kan tänka dig att flytta till en annan ort /där jobbet finns/, om du kan resa i tjänsten, om du kan jobba på obekväma arbetstider /kvällstid, helger/, om du kan eller lär dig flera språk & om du kan tänka dig starta eget & bli din egen arbetsgivare.

    Jag hoppas att mitt svar blir till någon hjälp i din studieplanering! Du får gärna återkomma! Jag utökar mitt svar eller skriver en kommentar - om jag kommer på ett bättre svar på din fråga!

    Önskar dig en mycket fin fortsättning på sommaren!
    SYV Ludmila