Eva

    Hej, grabben min går i gymnasiet f.n på Teknikprogrammet. han är intresserad av astronomi, rymden och programmering, och tänker sig att plugga vidare till Civilingengör. tittar lite på Chalmers program för Civilingenjör och fundrar på vilka som kan vara bäst ? Teknisk fysik skulle vad jag läst vara bra, men antagningspoängen där är grymma. vilka av dom andra varianterna skulle kunna fungera bra som grund ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eva!
    jag vill börja med att påminna om att - för konkurrensen - kan man göra högskoleprovet. Det vet nog både du och din son om redan, men tänkte nämna det i alla fall. Jag gissar på att din son inte går sista året på gymnasiet ännu och kommer söka till högskole-/universitetsutbildning senare än till HT21. Utbildningsutbud förändras. Vilka högskole- och universitetsprogram som kommer bli sökbara till HT22 kommer fastställas till mitten av mars 2022, därför kan man ännu inte bestämma sig för vilken utbildning man ska söka - på så lång framförhållning. Men du/ni får gärna höra med studievägledare på Chalmers, om det är det lärosäte som intresserar mest; studievägledare på lärosätet är mest insatta i sina egna utbildningar och kan också ha förhandsinformation om vilka program som mer eller mindre garanterat kommer att bli sökbara till HT22 och senare.

    Jag vill också tipsa om Rymdgymnasiet. det är en fristående gymnasieskola i Kiruna som erbjuder NA och TE. Det kanske skulle gå att byta till den skolan inför år2 eller 3 om eleven läste år1 eller 1och2 på en annan skola? Och personal på Rymdgymnasiet borde vara bra insatta i vilka eftergymnasiala utbildningar som rekommenderas om man är intresserad av astronomi. Du/ni kan också testa vända er till personal på den skolan: be om tips på vilka eftergymnasiala utbildningar som de i första hand kan rekommendera.

    Tips! kontakta med frågan om rekommenderade eftergymnasiala utbildningar -en Ideell organisation Astronomisk Ungdom
    (Drottninggatan 120. 113 60 Stockholm).

    Facebook

    Instagram  Kontakt E-post: [email protected]
    Telefon: 070 - 000 90 56