Emma
    Hej!
    Har hittat olika information på olika sidor om man behöver svenska 3 eller inte för högskolebehörighet. På antagning.se står det att man inte behöver svenska 3 om man uppfyller kraven innan 1 juli 2021. Har godkänt i alla andra ämnen som behövs för behörighet. Behöver jag då inte svenska 3 för att söka in till högskola om jag tog examen nu i somras?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3.
    Den info du hänvisar till gäller de som ut gymnasiet året 2013 eller tidigare. De läste mot ett Slutbetyg men nu läser gymnasieelever mot Examensbevis.