Karin
    Hej!
    Jag tog studenten i somras, jag gick Naturbruksgymnasie med inriktning djurskötare. De finns inte alls mycket jobb inom djurskötar yrket. Sedan jag tog studenten har jag kännt att jag vill göra något annat och jag vill ha bredare grund att stå på. Eftersom jag valde att inte läsa högskolebehörighet på gymnasiet vill jag göra det nu. Fick även F i engelska. Så nu till frågorna, hur kan jag läsa in högskolebehörighet? Vad finns för alternativ? Och kan man gå nått basår? Jag bor i Norrköping, vad finns för alternativ där?

    Jag har svårt att studera själv på distans, så jag vill gärna att de ska vara lärarledda lektioner.

    Tack på förhand! Mvh Karin

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Karin!
    Om du bor i Norrköping, då är det på Komvux i Norrköping du ansöker om att läsa gymnasiala kurser.
    Här http://www.norrkoping.se/skola-forskola/vuxenutbildning/om-vuxenutbildning/ är deras hemsida.
    Och kontaktuppgifter är [email protected]
    tel.nummer 011-15 00 00 och där ber du att koppla dig till Komvux.
    Du kan också ställa frågor via kontaktformulär på http://www.norrkoping.se/kontakt/epost/index.xml?name=utbildningskontoret

    Om du har betyg F i Engelska 5, då har du inte fått Examensbevis från gymnasiet. Har du fått Studiebevis?
    För Grundläggande behörighet till högskola behöver du få godkända betyg i Engelska 5 och 6 och i Svenska 2 och 3.
    Sedan kräver många högskoleutbildningar även Särskild behörighet, som är OLIKA för olika utbildningar.
    Frågan är då - vilken utbildning du vill bli behörig till?
    Du kan givetvis börja läsa svenska och engelska på komvux, utan att veta vad du vill söka sen.
    Du kan satsa på att få Grundläggande behörighet.

    Förutom högskola, finns det andra utbildningar som kanske t o m passar dig bättre.
    Man kan snabbare bli anställningsbar (jämfört med högskoleutbildningar). Detta pga t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare, mycket anpassade till arbetsmarknadens behov + att du eventuella kan komma in på en YH även utan gymnasieexamen (detta pga YH kan göra undantag och ta in upp till 20% av sökande som i formell mening är Obehöriga).

    Se exempel på Yrkeshögskoleutbildningar:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/ostsvenska-yrkeshogskolan/kvalificerat-inkop
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/urmakarskolan/urmakarutbildning

    Hela utbudet av YH hittar du på www.yhguiden.se

    Du kan också göra allt samtidigt:
    - söka jobb
    - påbörja läsa gymnasiala kurser på Komvux
    samt söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar. Varje YH gör sin egen antagning och du söker separat till varje, därför kan du få plats på flera olika YH samtidigt. Blir det så, kan du välja sen - vilken du tackar Ja till.
    Just YH har bäst resultat vad det gäller att få jobb direkt efter utbildning. - mellan 85-90% jobbar kort tid efter avslutad YH utbildning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör gärna av dig igen - om du har fler frågor eller bara för att berätta för oss hur det går.
    Vi håller tummarna för dig!
    Vänliga hälsningar
    Julia Syv
    • : Tack för svaret!
    • : Är grundläggande behörighet engelska 5, 6 och Svenska 2,3? Jag har studiebevis. Jag har funderingar på förskolelärare, men de kanske kräver en hel en att bli det? Jag tycker det är jätte svårt att veta vad jag vill bli och jobba med. Men de jag känner mig säker och klar med är att jag vill ha behörighet att kunna läsa vidare på!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    • Mikael : Grundläggande behörighet är gymnasieexamen för högskoleförberedande program ELLER från yrkesprogram med då med godkända betyg i Eng 6 och Svenska 2 och 3. Eng5 ingår i yrkesexamen, dvs utan lägst E i eng5 kan du inte få yrkesexamen (Examensbevis från ett yrkesprogram). Om du har godkänt betyg i svenska 1, vilket jag tror du har - då återstår det för dig att få godkända betyg i eng5 och 6 samt i svenska 2 och 3. Det är 4 st. 100 poängskurser och kan läsas på heltid under en termin. Jag skriver också ett nytt svar till dig.
    • Peter : Det blir lätt att få jobb som Förskollärare http://www.framtid.se/yrke/forskollarare-forskolelarare på både fem och 10 års-sikt.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej på dig!
    Här http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola kan du se Särskild behörighet till några högskoleutbildningar och till Förskollärare behöver du godkända betyg i Naturkunskap 1b och i Samhällskunskap 1b. På yrkesprogram läser man mindre kurser i naturkunskap och samhällskunskap som behöver kompletteras upp.
    Om du har godkända betyg i Natur1a1 och i Samhäll1a1 då behöver du läsa Natur1a2 och Samhäll1a2 - 2 st små kurser (á 50 poäng styck). På heltid läser man en sådan kurs på 2.5 veckor.
    Samhällskunskap 1a2 behöver du definitivt läsa eller göra prövning i, men Naturkunskap kan du kanske få slippa läsa - för att det finns vissa "ersättningsmöjligheter" och om du har godkända betyg i inriktningskurserna på inriktningen Djur på Naturbruksprogrammet, borde du kunna tillgodoräkna dig dem och få slippa läsa Naturkunskap 1a2.
    Du kan diskutera det med SYV på Komvux när du gör studieplan och läser mot Examensbevis från Komvux.
    Men att läsa eller slippa läsa en liten 50 poängskurs, kanske inte är ett så stort problem...
    att läsa 2,5 veckor extra på Komvux kanske du kan göra - och få bättre kunskaper och vara säker på att du blir behörig till Förskollärare.

    Boka tid hos SYV på Komvux i Norrköping. Ta med dig dina gymnasiebetyg och säg att du vill göra Planering av Examensbevis och att du vill ha Grundläggande behörighet + Särskild behörighet för Förskollärare och SYV på Komvux vet vilka kurser du behöver läsa i så fall.

    Hälsningar
    Mikael SYV