Ken
    Hej! Jag gick på Naturvetenskapslinjen och tog studenten det här året. Jag fick inte högskolebehörighet då jag fick F I 4 ämnen: matte 3, matte 4, kemi 2 och NASPEC. Läser jag upp kurserna har jag ett snitt på runt 16/17. Nu måste jag läsa på komvux/göra prövningar för att få behörighet. Men om jag gör det så tror jag att jag bara ansöker i en grupp, BII utav 3 möjliga (BI och Blex). På HP fick jag endast 1,2.

    Jag känner mig som ett misslyckande, ett jävla cp. jag kommer aldrig kunna komma in på KTH eller SU för att jag latade mig den sista månaden och misslyckades med kurserna. jag kan inte fatta att jag pajjade mitt liv på en månad..
    Nu försöker jag så mkt som möjligt att få upp mitt kompletterade betyg antar jag. Jag läser upp kurser på komvux, kommer att samtidigt också göra prövningar på gymnasieskolan samt plugga till HP.

    Min fråga jag kom hit för att ställa är denna; har jag en realistisk chans på att komma in på högskolan det här året?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Ken,
    det är bra att du läser upp kurserna och har planer på att komma in på KTH.
    Det finns dock flera andra alternativ: bl a att titta på Yrkeshögskoleutbildningarna. Jag antar att du vill läsa i Stockholm, frågan är också - om du kan flytta för att läsa i t.ex. 2 år? Yrkeshögskoleutbildnignarna är spridda över hela landet och det under lättar om du kan flytta, då har du mycket större urval av möjligheter.
    Har du tittat på "poängen" till KTH? Det finns olika utbildningar på KTH och till en av dem var HP i år 1,3 - så du ligger nära. Du måste, som du redan vet - få ut Gymnasieexamen. Då få du grundläggande behörighet. Sedan är det OLIKA vad Särskild behörighet är till olika utbildningar.
    Jag undrar om du kan tänka dig ngt. annat än att enbart läsa på KTH och i så fall VILKEN UTBILDNING på KTH? Du är fort farande väldigt ung och har alla möjligheter att komma vidare - till ett jobb direkt eller via utbildning.
    Jobb direkt efter att du får ut Gymnasieexamen, kan du söka t.ex. som handläggare på Försäkringskassan. Där krävs det enbart gymnasiekompetens. Andra jobb som inte kräver högskolekompetens är: säljare i butik t.ex. Råder dig gå på SACO mässan i Älvsjö, som håller på till 15. 00 idag, fredag /sista dagen/. Jag var där igår & träffade bl a några arbetsgivare som var där för att berätta om att de rekryterar ungdomar och kan även tänka sig ta dem direkt efter gymnasiet. Exempel: Axfood & Advisa, som säger att det går bra att börja jobba hos dem direkt efter gymnasiet (de ger intern utbildning).
    Du skulle kunna jobba ett eller två år - och söka högre utbildning senare. Fördelen med det är att du vet bättre vad du vill då du är lite äldre med mer livs- och arbetslivserfarenhet. Att bara kOMM IN på KTH, är ju bara början på en lång resa... är man inte pigg & supermotiverad ge sig in på en bana med flera års stenhårt pluggande - kanske bör man göra ngt. annat under en period och söka en lång utbildning senare.
    Din fråga var egentligen: om du har en realistisk chans att komma in på "högskolan" det här året? - och om du med "högskolan" menar KTH så svaret är att det beror på vilken utbildning på KTH du kan tänka dig: till arkitekt krävs det höga poäng men till t.ex. "Civilingenjör och lärare" kunde man i år komma in med 1,3 på HP. Du ligger nära på HP. Nästa antagning kan poängen sjunka lite och du kommer in på ditt resultat. Ännu bättre om du gör HP - ännu en gång (chansen är att du får högre resultat på HP). Folk som gör HP flera ggr blir bättre på det från gång till en annan - även utan att träna.
    Det blev ett långt svar här för att du ställde en komplicerad fråga.
    Mina råd är: gå på SACO mässa i Älvsjön idag /fredag den 28 nov./ de har öppet till 15.00, se vilka arbetsgivare är där och rekryterar gymnasieungdomar;
    fundera på om du kan tänka dig läsa på andra ställen än KTH: på t.ex. en Yrkeshögskola eller en annan högskola (bra om du kan tänka dig flytta till utbildningen).
    Exempel på en YH utbildning - http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare (ett år på distans). Goda chanser att få anställning efter en YH utbildning. Inget säger att du inte kan plugga på KTH eller en annan högskola senare i livet.
    Önskar dig allt väl! Hoppas du funderar lite på oLIKA alternativ för du har ganska många.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Ken, tack för din kommentar. Jag känner inte dig och kan därför inte veta din kapacitet. Det är ditt fria val - om du inte vill söka jobb utan bara utbildningar. Jag vill bara påvisa OLIKA MÖJLIGHETER som finns. Väldigt ofta tror ungdomar inte på att man kan få jobb efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram, men så är inte fallet.
    Om du vill läsa på just KTH eller SU i första hand, sök många olika alternativ på de två skolorna. I ansökan till högskola/universitet får du ha upp till 20 alternativ. Titta inte på poängen utan sök det dit du vill komma in helst - i första hand och "i fallande skala" - det du ändå kan tänka dig att gå, alla 20 alternativ. Det kan vara lättare att komma in från vårterminen då det är mindre antal sökande /gymnasieelever läser ju åk3 och söker till HT/.
    Gör om HP och sök alla de utbildningar som du kan tänka dig att gå. Ansökan & antagning till Yrkeshögskola är helt oberoende av högskolan och påverkar inte varandra. Du kan därför söka högskola OCH yrkeshögskola och få plats på båda dem samtidigt. Om du t.ex. får plats på en Yrkeshögskola men ej på högskola - kan du t.ex. börja läsa en YH utbildning och fortsätta till varje termin söka till KTH och SU. I fall du kommer in, byter du utbildning. Du kan då välja att träna på HP på egen hand eller gå någon kurs i det eller genom andra studier /t.ex. på komvux eller yrkeshögskola/ få någon form av utbildning samtidigt som du ändå förbättrar dina chanser att få högre resultat på HP /då det mäter allmän kompetens & problemlösningsförmågan lika mycket som kunskaper på enskilda områden/.
    Det är väldigt svårt /omöjligt/ att anpassa svar till just dina förutsättningar då man måste känna personen ganska väl - för att kunna göra det.
    Den här formen av vägledning: svar per mail - är avsedd för att ge INFORMATION och INSPIRATION att ta sig vidare inom utbildningsområde och jobb-sökande. Det skulle vara helt fel av mig att påstå vad jag tror om din kapacitet att komma in på högskola /KTH och SU/ och inte minst med den vetskapen att det kan vara mycket Slump också, som spelar in: du behöver bara en plats på utbildningen och det räcker att en person avstår från att söka som har lite högre betyg än dina /t.ex. att hen missar sista ansökningsdag/ och du får den platsen.
    Jag blir glad om nÅGOT i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du får hemskt gärna höra av dig igen och berätta hur det går med ansökan till vidare utbildning.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Hej Liselotte! Jag vill inte jobba efter gymnasiet utan jag vill få en utbildning. Tack för ditt svar men du skriver väldigt mycket om att jobba direkt efter gymnasiet vilket får mig att tro att du inte tror att jag har möjligheten att komma in på högskolan.. är det så? jag menar inte att jag ska komma in på läkar eller juristlinjen men jag vill komma in på någon linje på KTH eller SU, t. ex interaktionsdesign. Just nu har jag inte möjligheten att besöka mässan då jag befinner mig utomlands. Jag vill göra allt jag kan så att jag kan komma in på högskolan. Om jag läser upp betygen på komvux och gör om HP så borde jag väl ändå kunna komma in på högskolan? Bara för att man kompletterar på komvux är man väl inte fördömd till ett evigt liv i helvettet? Det är möjligt för mig att plugga på andra skolor men jag vill helst plugga på KTH eller SU då det är nära hemma o jag även slipper ta ett dyrt studielån. Tack för ditt svar och din hjälp, Liselotte! :)
    • Liselotte : Hej Ken, läs mitt utökade svar, som jag postade nyss. Undrar om du verkligen är 39 år? Det står så vid ditt namn. *L* :-) Det måste ha blivit fel... jag antar att du är 19 eller 20 år., då du skriver att du gick ut gymnasiet i år. Önskar dig allt väl & håller tummarna! *L*