Karin
    Hej
    Ställer om frågan, Läste spanska i 8:an och 9:an.
    Har läst spanska 1 och spanska 2. är jag behörig till högskolan då? Eller måste jag komplettera med spanska 3 också. Har gått det gamla systemet med med betyg G-MVG,
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karin,
    vilken högskoleutbildning vill du söka?
    För att kunna bli antagen till högskola måste man ha
    Grundläggande behörighet till högskolestudier /i ditt fatt ett Slutbetyg med max 10% icke-godkända poäng i/ + ofta krävs det även Särskild behörighet: om du vill bli lärare i Spanska, behöver du ha Spanska 3 godkänt /på din tid hette det Spanska, steg 3/.
    Så det är viktigt att veta VILKEN högskoleutbildning du vill söka; om du har ett Slutbetyg (och inte ett Samlat betygsdokument, som inte ger Grundläggande behörighet) och i Slutbetyget får man inte ha för många IG.
    Vi hjälper dig allt vi kan, men vi behöver mer information från dig.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare