Olivia
    Kan man börja läsa högskoleförberedande på vårterminen i 2an om man går på frisörlinjen?
    • SYV-besökare : Menar du att du vill läsa svenska 2 och 3 samt engelska 6?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Olivia,
    kurser för grundläggande behörighet som eleverna på yrkesprogrammen har rätt att läsa är svenska 2, 3 och engelska 6.
    Engelska 6 är det mycket möjligt att du ska kunna läsa i år 3.
    Svenska 2 borde du ha påbörjat från början av läsåret i "tvåan"; kurserna går oftast under ett helt läsår. Prata gärna med SYV på din skola: jag tror du får svar att du ej kommer hinna läsa svenska 2 och 3. Kanske kan du läsa svenska 2 under nästa läsår; i så fall blir det mindre att komplettera med efter gymnasiet.
    En kurs svenska 3 kan man på komvux, på Heltid, läsa på fem veckor.
    *****
    Vilken utbildning på högskolenivå vill du komma in på?
    Många högskoleutb.kräver även kurser för SÄRSKILD behörighet, t.ex socionomprogrammet kräver godkända betyg i samhällskunskap 1a1 + 1a2 och i matematik 2. Vill man komma in på sjuksköterskeprogrammet, måste man även ha godkänt betyg i Naturkunskap 2.
    Alltså, att endast ha Grundläggande behörighet räcker många ggr inte. Och om du ändå behöver komplettera för särskild behörihget, så kan du samtidigt även läsa kurser i svenska och engelska efter gymnasiet, men om du hinner läsa eng 6 och svenska 2 under tredje året på gymnasiet, så blir det mindre att komplettera med sen.
    Mvh
    SYV