Hanna
    Hej! jag vill bli djursjuksköterska/djursjukvårdare och då krävs det högskoleutbildning på svenska lantbruksuniversitet, min fråga är kan jag gå högskola där om jag väljer ett naturbruksgymnasium med inriktning som djurskötare inom lantbruk och med högskoleförbereddande?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så behöver du mer kurser än vad djurskötarutbildningen ger på Naturbruk om du siktar på djursjuksköterska via SLU - både inom matte och naturkunskap. Vissa Naturbruksprogram erbjuder dock som du säger kompletterande kurspaket som gör dig mer behörig - kolla dock vad dina skolor erbjuder!

    Läs här mer exakt vad du behöver för kurser https://www.yrkeshogskolan.se/ och stäm av med vad skolorna erbjuder. /Lena, Syv