Mohamad

    Hej! jag tar studenten i år och är fortfarande förvirrad över vad jag kommer söka till höst för program. Jag tänkte först och främst söka till "högskoleingenjör datateknik" men sen hittade jag också "Högskoleingenjör i elektronik". Jag har kollat på deras programplan på olika högskolor, men det jag inte hittar är vad man kan jobba som efter detta. Om man går på "högskoleingenjör datateknik" kan man bli programmerare eller webbutvecklare och typ 4 yrkesroller till, är det bara så? eller är det kortfattat beskrivning på arbetsmarknaden? hur ser det ut om man går på "Högskoleingenjör i elektronik" i Linköping? jag har sökt mycket men jag hittar inga svar till mina frågor, angående vad man kan bli efter vissa utbildningar.?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad;

    du kan kontakta studievägledare på de programmen som du är intresserad av - alltså på de institutioner där de programmen ges.
    Allmänt gäller det att arbetsmarknaden förändras; även nya yrken tillkommer.
    Data-IT branschen förändras väldigt fort. Yrken inom den och även inom Elektronik-branschen är (för det mesta) icke-reglerade, i Sverige. Alltså kan arbetstitlar och arbetsuppgifter "flyta in" i varandra. Med samma arbetstitel kan man på olika arbetsplatser utföra olika arbetsuppgifter.
    Allmän info om yrket "högskoleingenjör" finner du på framtid.se/yrke/hogskoleingenjor men högskoleingenjörer kan jobba inom många olika branscher och arbetsuppgifterna kan skilja sig mycket åt.
    liu.se/högskoleing-elektronik finns det kontaktuppgifter till studievägledare kopplad till den utbildningen. Du kan bl.a fråga studievägledaren på programmet om de har ngn Studerandeambassadör som de kan hänvisa dig till & om de har en lista på arbetsplatser och arbetsroller som deras f d studerande "upptar" idag.