Viktor

    Jag har en fråga om utbildningen till aktiemäklare. Det står att det är normalt att man läser antingen civilekonom eller civilingenjör industriell ekonomi och sedan har någon typ av Swedsec utbildning. Min fråga är om högskoleingenjör inom industriell ekonomi är (lika bra/ger lika bra möjligheter) för att bli aktiemäklare i jämförelse om man har läst civilingenjör inom industriell ekonomi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Viktor!
    För att kunna komma in på Swedsec-utbildning som leder till licens som aktiemäklare måste man först bli anställd inom finansbranschen (den utbildning erbjuds inte för de som inte jobbar inom finansbranschen). Då är frågan: Med vilken utbildning kan du bli anställd inom finansbranschen? Svar: man kan bli anställd med båda de utbildningar (och även med ekonomikandidatprogrammet i bagaget, som är 3 år lång utbildning).
    Den ena utbildningen - civilekonomprogrammet - är 4 år lång; den andra - civilingenjörsprogrammet, är 5 år lång. Vi pratar om anställningsmöjligheter på ganska lång sikt. Och sanningen är den att ingen vet säkert vad som kommer hända om 4-5 år. Och olika arbetsgivare kan också tänka olika. Du kanske ska bli anställd av en arbetsgivare som idag ännu inte finns, och vad kan man i så fall säga om vad just hen kommer att tycka om vilken utbildning som hen kommer att föredra? Man kan tänka så är: på fem år lär man sig mer än på fyra år, så man borde vara "mer kompetent" om man har examen från den 5-åriga utbildningen... men du kan också efter den 4-åriga utbildning få samma typ av anställning som efter den 5-åriga (mycket möjligt), eller så kanske du under civilekonomprogrammet läser, vid sidan av, kurser som ger dig möjlighet att bredda eller fördjupa din kompetens och kanske mot slutet av programmet kommer ha fler godkända högskolepoäng än som ingår i civilingenjörsprogrammet?
    Du får gärna ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar erbjuds. Du får också gärna fråga hos arbetsgivare som du i framtiden vill jobba hos. Som allmän studievägledare kan jag inte ge dig svar om vilken utbildning (av de som du nämner i din fråga) som du kommer få bättre chans att bli anställd inom finansbranschen med... Testa ställ din fråga till Swedsec. Du får sedan gärna återkomma och berätta vad du fick för svar. Vi här på FRåGA SYV vill lära oss så mycket som möjligt om alla yrken och om möjligheterna på arbetsmarknaden!

    Studie- och yrkesvägledare