Alexander
    Hej

    Jag vill läsa vidare som ingenjör i mjukvara och har hittat följande utbildning på BTH:

    https://www.bth.se/utbildning/program/pagpt/

    Utbildningen ger en "Teknologie Kandidatexamen" efter avslutade studier. Vad är skillnaden mellan "Högskoleingenjörsexamen och Teknologie Kandidatexamen egentligen?".

    Har jag rätten att kalla mig själv "ingenjör" om jag väljer att ta en teknologie kandidatexamen istället för högskoleingenjörsexamen?

    Vilket examen erbjuder bättre framtid samt starkare roller/positioner i arbetslivet?

    Det var allt.
    Tack
    • :

      Om man jämför BTH:s utbildning med den här utbildningen:

      https://lnu.se/program/mjukvaruteknik-hogskoleingenjor/kalmar-ht/

      Vilken slutsats kan det dras? Vilken utbildning är bäst och vilken examen måste jag sträva efter om jag vill få titeln ingenjör samt få bra position i arbetsmarknaden?

    • Anna : Det blir upp till arbetsgivare att bestämma vem de anställer, pga det är inte reglerat vilken utbildning man måste ha för att få jobba som ingenjör eller inom andra, liknande yrken.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander, "ingenjör" är i Sverige inte Skyddad titel, och alla som vill får egentligen kalla sig för "ingenjörer" om de så önskar.
    Högskoleingenjör är per definition ngn som läste tekniska ämnen på högskolenivå och högskoleingenjörsprogrammen är i Sverige 3-åriga, så om man har genomgått ett sådant program med godkända betyg och fick ut examen då kallas man "av tradition" för Högskoleingenjör.
    Teknologie kandidatexamen får man efter 3åriga studier på högskoenivå, om man har läst och fått godkända betyg i minst 90 hp inom ämnet Teknologi. Sedan är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som bäst passar för jobbet.
    Yrken inom det område som du är intresserad av är, i Sverige, icke-reglerade - det finns inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha, utan det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vilken utbildning hen tycker är tillräcklig och passar bäst och fritt välja vem hen anställer. Därför kan inte vi på fråga Syv "rekommendera" ngn av de utbildningar du nämner i din fråga framför en annan utbildning; du får läsa på utbildningarnas egna webbplatser, kontakta också studievägledare som jobbar på respektive utbildning och det finns ofta också studieambassadörer som själva är studerande på en högskoleutbildning som kan berätta mer "personligt" (av egen erfarenhet) hur det är att läsa på just den utbildningen och så kan de också uttala sig om vad de tror om arbetsmarknaden efter utbildningen.
    För övrigt, kan du söka svar hos Arbetsförmedlingen, hos fackliga organisationer och hos de verksamma inom den branschen som du är intresserad av att sedan jobba inom.

    Arbetsmarknaden
    Det kan ske stora och plötsliga förändringar på arbetsmarknaden, se exempelvis vad som händer pga covid-19. Och vem kunde förutspå det? Därför går det inte ge några garantier på hur det ska gå för olika branscher och olika yrken. Det finns prognoser men de kan slå fel.
    Vi rekommenderar att satsa på den utbildningen som du själv tror mer på, som du är mer intresserad av och att du även försöker skapa kontakter i arbetslivet, t.ex genom extrajobb eller sommarjobb eller arbetspraktik.