J
    Hej!

    Som frågan lyder, så vill jag gärna veta vilka högskolekurser som är relevanta/ bra att söka till inför psykolog/ socionom- utbildningen, om man siktar på att läsa någon av dessa utbildningar om senast ett år? Jag har för tillfället 20 val, 7- Psykolog. 8 Socionom. 5- lärarutbildningen. Hur ska jag kombinera dessa med fristående högskolekurser inför psykolog/socionom- utbildningen för att öka mina chanser att komma in på någon av kurserna, helst psykologprogrammet, och socionom i andra hand? Jag skulle vilja bli barn och ungdoms- psykolog eller jobba som psykolog inom företag. Är det då smart att även söka till Personalvetar- programmet, eller kurser relaterade till det, är det värt inför psykologutbildningen vid antagning? Lärare sökte jag bara för att jag gärna vill få en inblick i studierna inom det området, då jag brinner för pedagogik och kunskaps- utvecklingen hos mig, och barn (åk 4-6.) Men det är inget jag vill hålla på med i längden.

    Kan vara värt att nämna att mitt gymnasiesnitt är över 12, och under 15. Högskoleprovet gjorde jag för första gången denna vårtermin, så resultatet kommer inte vara högre än 0,5. Jag planerar på att fortsätta höja HP då det är mest tidseffektivt, är det då värt att höja betygssnittet? Urvalet för Psykolog och Socionom ligger på 66% betyg och 34% betyg. Nå, hur ska jag gå tillväga?

    Svara gärna snarast, då jag måste ha sökt alla kurser till den 15:e April. Känner mig smått stressad med andra ord.

    Mvh KMS

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Skickar nu ett kort svar och ger dig ett utökat svar om en stund.
    Ett kort svar är att chansen är väldigt liten att komma in på Psykologutbildningen med Meritvärde under 15 och 0.5 på HP. Det finns tyvärr inga fristående kurser som ger fördelar inför ansökan till ett program på högskolan.
    Jag vill ge dig två råd: sök någon/några fristående kurser inom Psykologi, Beteendevetenskap, Sociologi eller liknande;
    se på www.yhguiden.se om det finns ngt. intressant där.
    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Jag hoppas du kan finna info som är av intresse för dig på http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristaende-kurser

    Ang. just vilka fristående kurser du bör söka på högskola är det är en mycket svår fråga att besvara, eftersom, så vitt vi vet, kan man inte få ihop Psykologexamen eller Socionomexamen av fristående kurser och inga fristående kurser ger dig formella fördelar vid senare ansökan till Psykolog eller Socionom. Varför skall du i så fall läsa fristående kurser? Jo, det kan man göra av olika anledningar: roligt att läsa; få ihop till Kandidatexamen inom beteendevetenskap t.ex. (se info på länken ovan) eller bara testa hur det är att läsa på högskolan. Det kan även finnas andra anledningar, givetvis. De "nackdelar" som jag tänker på är: du förbrukar Studiemedelsveckorna och det kanske inte räcker till hela Psykologutbildningen sedan; du förlorar arbetsinkomst (om du jobbade i stället skulle du få lön) men inte får ngt. yrke. Det finns , tyvärr, exempel på när folk läser många fristående kurser och förbrukar hela sin Studiemedel /12 terminer/ men ändå inte får ngt. yrke och har sedan stora svårigheter att få arbete.

    Jag vill därför tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar som alla finns på www.yhguiden.se & många har sista ansökn.datum samma som högskoleutbildnignar, dvs 15 april, men inte alla - det finns YH som har sista ansökn.datum senare. YH är kortare än högskoleutbildningar, t.ex. 2 år eller 1,5 år och t o m finns några som är 1 år eller en termin.

    En smart plan kan vara att söka ett antal YH (du söker till varje skola separat & kan därför få plats på flera YH samtidigt) & välja sedan bland dem där du kom in eller tacka Nej till alla erbjudna platser. Under tiden du läser YH, gör du HP 2 ggr/året (oktober & april) och söker plats på högskolan & byter i så fall från YH till högskola.

    Fördelen med den planen är att du befinner dig i studier, lär dig ett yrke, får inkomst i form av Studiemedel och kommer med största sannolikhet få högre resultat på HP om du studerar på eftergymnasial nivå under tiden du förbereder dig för HP.

    Exempel på YH som eventuellt kan vara av intresse för dig, men se helst själv i hela utbudet på www.yhguiden.se, jag kommer med bara några få exempel: http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/heta-utbildningar-yrkeshogskola/synrehabiliterare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Du är alltid välkommen att höra av dig. Vi finns här för att svara på dina frågor! Och vi försöker svara snabbt - i alla fall inom 24 timmar efter det att frågan har kommit in.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla