Joakim

    Hej! Jag undrar hur många 7,5 högskolepoäng motsvarar i komvuxpoäng?

    • Anna : Rubriken till din fråga är "Högskolepoäng i komvux?" men man kan inte få högskolepoäng på komvux. På komvux kan man läsa grunskole- eller gymnasiala kurser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,
    jag vet inte vad du menar med att "motsvarar"... högskolepoängen läses på högskolenivå. Komvuxpoängen kan vara på grundskole- eller gymnasial nivå.
    Det jag kan säga är att på heltid på 20 veckor läser man 30 hp eller 400 gymnasiala poäng. Alltså i studietiden motsvarar 7.5 hp -- 100 gymnasiala poäng, kan man säga... men jag vet inte på vilket sätt du vill få fram "motsvarighet". Högskolekurser är svårare för de ligger på högre nivå än gymnasiet och på ännu högre nivå än grundskola! :)