Tova

    Hej! Har läst basår på GU. Klarade inte matematik kursen på 15 hp som jag nu skulle behöva läsa in. Denna kursen ska ge behörighet i matematik 4. Om jag nu skulle läsa detta på komvux har jag förstått det som att det är 100 poäng på matematik, som motsvarar 7,5 hp. Måste jag läsa in något annat också för att få mina 15 hp eller räcker det med 100 poängs kursen?

    • Anna : Gäller din fråga att visa tillräckliga studieresultat till CSN, för att klara "studiemedelsfråga"? eller är du endast intresserad av att bli behörig till de högskoleutbildningar som kräver matematik 4?
    • Anna : Komvuxkurserna kan inte ge högskolepoäng. På komvux läser man på grundskole- eller gymnasial nivå. Med "behörig till CSN" ...menar du att du vill uppvisa tillräckliga studieresultat för att få fortsatt studiemedel?
    • Anna : Läs mitt svar, nedan. En liten fundering... om du har "problem" med ämnet matematik, så kanske du vinner på att titta på utbildningar som inte kräver matte 4, för särskild behörighet... Det finns ju anledning till varför en så pass hög kurs i matte krävs. Man måste vara "kompis" med matte för att klara av utbildning som kräver matte 4 för att komma in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    15 hp (högskolepoäng) motsvarar heltidsstudier i en halv termin, alltså i 10 veckor (en termin på högskolenivå, högskola eller universitet, varar i 20 veckor).
    En gymnasial kurs á 100poäng motsvarar heltidsstudier i fem veckor.
    Om du vill för CSN bevisa att du har tillräckliga studieresultat, då måste du bedriva studier på heltid i 10 veckor och få godkända betyg i de kurser du läser under den tiden.
    Frågor om studiemedel besvaras bäst av de som jobbar på CSN, för att det är där beslut om ekonomiska studiestöd fattas.
    ***
    Om din fråga handlar om att du vill bli behörig till de högskole-universitetsutbildningar som kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik 4, då behöver du (på något sätt) få godkänt betyg i matematik 4 eller "motsvarande" (t.ex studieomdöme från en folkhögskola som visar på att du har kunskaper som motsvarar godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4).
    Gymnasial betyg i matematik 4 kan du, annars, få även genom en prövning. Jag är dock mycket osäker på om CSN skulle godkänna prövningsbetyg som bevis på att du har tillräckliga studieresultat. Men du får gärna ställa den frågan till CSN. Du får sedan gärna återkomma och berätta vilket svar du fick från CSN.
    Lycka till!