Carmen

    Hej! Jag har precis tagit studenten 2019 och väntar på besked från högskolor. Det är så att jag har gått ut med 17.25 i snitt och har sökt till juristprogrammet (över hela Sverige) men är fullt medveten om att jag inte att komma in direkt då det krävs minst 19.7-20.5 i betygssnitt (jag har även 2.5 i meritpoäng redan). Min fråga är nu då: ska jag plugga in mig på Högskoleprovet eller ska jag höja upp mina betyg via prövningar och komvux? Jag har 0 erfarenheter av högskoleprovet och känner att det inte alls skulle gå bra om jag gör det utan att jag pluggar till det, men kommer säkerligen att göra provet ändå. Jag har 6 månader på mig till att höja upp mitt snitt på något sätt och komma in till vårterminen, då jag inte vill vänta ett helt år då min motivation och min plugg-mode kommer förmodligen att sabbas.

    Sammanfattning: Måste höja upp 2.2 poäng, antingen via komvux/prövningar (läsa om 7-8 ämnen) eller via HP (ingen erfarenhet alls!) men har köpt 2018/2019 högskoleprovsboken, med 6 månaders intensiv plugg i båda fallen. Vilken väg är enklare och säkrare? Vad rekommenderas för mig?

    Tack på förhand!

    • Studie-och yrkesvägledare : Hej Carmen, var inne och letade efter lite annan info och snubblade in här. Har jobbat i många år och min rekommendation till dig är att du ska satsa på HP! Prövningar på gymnasiet alt Komvux är ingen lätt match. Du ska göra hela kursen under en och samma dag och tillika bättre än du gjort den tidigare. Att gå från E till D är tufft, att gå från D till C ännu svårare och det blir svårare ju allt högre du vill nå. Det är HP som gäller samt UJIK!! En specialare för er som vill läsa till jurist men inte har tillräckliga poäng. Fixar du den kursen har du platsgaranti. Men den är tuff - glöm allt socialt liv. Bra är att alla bli antagna (måste ha grundläggande behörighet men det har du ju :)) och du kan studera när och var du vill och behöver bara vara på plats i Lund eller Stockholm för att skriva det avslutande provet. Läs mer här: https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF12 //Och du VILL du KAN du!! Lycka till//Eva Jakobsson, Aggarptorspskolan i Svedala
    • Julia : Tack så mycket Eva för din kommentar! "problemet" med UJIK är att det är endast 20 st. bästa resultat på slutet som får plats på juristprogrammet och de ska läsa i Lund. Kan man inte läsa i Lund, t.ex pga bostadssituation - så är inte UJIK någon lösning. Och det är extremt svårt att komma bland de 20 bästa resultat, det är ju jättemånga som läser UJIK. Men det är absolut inte ngt. fel att läsa UJIK! Högskoleprovet - är att rekommendera; och det gör vi också. Men det passar inte alla. Det är under en enda dag som du ska vara "på topp" och sedan dröjer det ett halvt år innan man kan försöka igen.
    • Studie-och yrkesvägledare :

      Hej Julia, jodå jag vet de är få som fixar tempot men jag har träffat några stycken av dom. Det är en möjlig väg in om än endast för 20, så är det tillräckligt många platser värda att konkurrera om. Nja du behöver inte vara på plats under terminen - mycker sköts via digitala medier, och stöttning av coacher mm. Infon finns att läsa på Lu.se. Men de har kanske ändrat på detta? Isf är jag intresserad av informationen. Ha en fin kväll//Eva

    • Ludmila : Inga regler utan undantag, alltså?! :)
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Carmen,

    att läsa kurserna på komvux, tror jag tyvärr - inte ska gå (därför att komvux allt som oftast svarar PLATSBRIST om man ansöker till kurser i vilka man redan har godkända betyg). Det är i så fall att bedriva självstudier och göra Prövningar, som du kan göra.
    Om du pluggar till att göra prövningar - är det samtidigt även förberedelse inför högskoleprovet. Det ena motsätter inte det andra - gör allt samtidigt, är mitt råd.
    Just till matte-logiska delen av HP kan man förbereda sig med hjälp av material som finns att ta del av kostnadsfritt på matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carmen,

    du kan ansöka läsa kurserna på komvux, men var beredd på svar från komvux att det inte går (för att det  är tyvärr så det brukar vara); du förlorar dock inget på att ha ansökt läsa på komvux, förutom lite tid; för komvux-personal är det extra-jobb "i onödan" att hantera ansökningar när de ändå kommer svara Nej, men det är deras jobb, så du kan givetvis ansöka - då har du i alla fall försökt.

    Det är, precis som Peter svarade redan, Självstudier och prövningar. Kan dock tyvärr vara lite svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar; många vill göra prövningar och det är lärarbrist; om du ser möjlighet att anmäla dig till prövning i en kurs som du vill höja betyg i - anmäl dig snabbt, då alla platser brukar bli uppbokade snabbt.

    Högskoleprovet
    OBS! kortare anmälningsperiod till högskoleprovet(ca 2 veckor). Anmälan görs på https://www.hogskoleprov.nu/

    Anmälningsavgift till högskoleprovet är 450kr.

    Och en prövning kostar 500 kr. Så, det är billigare och enklare att "hitta" - Högskoleprovet. Alla som vill får anmäla sig till Högskoleprovet; och hitta var man kan göra prövning i rätt kurs kan bli mycket svårt.
    Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i hela Sverige (i alla städer, oavsett var du bor eller är folkbokförd).

    Jag vet inte om du känner till UJIK - som ges på distans och har platsgaranti; tanken är att de ca 20 bästa studerande (som har högst resultat i slutet av kursen) får plats på juristprogrammet.

    Du kan också läsa tidigare svar som vi har gett på frågorna, t.ex ett svar på fragasyv.se/fragor/juridisk-introduktionskurs