Ludvig J

    Hej! Jag har tänkt försöka söka till civilekonom eller sjuksköterska i Umeå. Jag ligger på 17,4 eller liknande i snitt vilket är en bit över, 0,2 ca. över intagningsgränsen förra året så jag har stor chans att koma in. Tycker du att jag ska försöka med högskoleprovet trots 0,25 efter 3 försök med det? Jag sitter och funderar på att inte ställa in det. Men om du läser detta kan du säga om jag det är ett idiotiskt val,kan du höra av dig. trevlig helg! /Ludvig

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig, om du anmält dig och betalat avgiften för att göra högskoleprovet (HP), men funderar nu på att inte delta i HP - så tycker jag du ska göra HP: du får inte tillbaka avgiften och du förlorar nu inget mer än den dagen (arbetsinsats) som du ska spendera med att skriva HP. Hur högt resultat på HP du kommer få nästa gång du skriver provet, kan ingen på förhand veta. Att du har viss marginal (i ditt meritvärde) är jättebra, men man vet faktiskt inte om antagningsgränser på de utbildningar som du vill komma in på kommer att gå upp.. så det är inte alls fel att göra högskoleprovet ännu en gång. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ludvig J : Jag tänkte att man kan igenom covid få tillbaka de. Jag har också annat som stör men jag lutar åt att kanske inte göra det.
    • Milla : Det är helt upp till dig om gör HP ännu en gång eller inte. Du har rätt att avstå från att göra HP. Du gör vad du tycker blir bäst för dig. I vilket fall - lycka till!