Mina
    Hej jag ska skriva högskoleprovet 7e maj 2022 och undrar hur det blir med ansökan till högskolan under höstterminen. Kommer jag kunna använda mitt resultat från detta högskoleprov till hösten eller kommer det påverka på något sätt då jag skriver det så sent och när kommer jag få resultatet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mina,

    du kan på Antagning.se/datum se att sista dag för komplettering blir 21 juni 2022. Alla betyg och resultat från högskoleprovet som är kända innan 21 juni eller senast den dagen tas det hänsyn till vid antagningen till högskolestudier i Sverige till hösten 2022. Resultat från högskoleprovet brukar komma cirka 4 veckor efter provtillfället, alltså kan du som "riktmärke" eller som "fingervisning" tänka dig att under första veckan av juni (eller i alla fall senast 7 juni) så borde du få resultat från HP (högskoleprovet).
    HP-resultat kommer då automatiskt (det är så det är i alla fall tänkt att det ska fundera) till Antagning.se
    På så sätt borde det inte vara något problem att du skriver HP "sent". Du är inte ensam om det. Det är jättemånga personer som ska den dagen göra HP. De flesta som gör HP söker till högskoleutbildningar till nästkommande antagning, alltså de som skriver HP den 7 maj 2022 söker (nästan alla, i alla fall jättemånga) till svenska högskoleutbildningar till höstterminen samma år, alltså HT-2022.
    OBS! du måste göra anmälan i tid, under anmälningsperiod - jag menar ANMÄLAN till högskole-universitetsutbildningar. På antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum/#h-stterminen-2022 kan du se datumen för ansökningsperioden och övriga viktiga datum som gäller ansökan till HT-2022.