Amel
    Om man skriver HP i 1:an eller 2:an kan man då använde det resultat när man söker till universitet efter studenten?
    • :

      Hej Amel!

      Högskoleprovsresultatet är i dagsläget giltigt i åtta år, om du har möjlighet att skriva i ettan eller tvåan kommer ditt resultat vara giltigt till att söka efter studenten. Högskoleprovet kommer ju dock förändras under de närmsta åren, så vi vet inte helt om hur det kommer bli. Men så ser det ut idag i alla fall. Mer info här: https://www.studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/fakta-om-hogskoleprovet/

      MVH,
      Brendan (ej syv)

    • Julia : Tack Anonym för en bra förklaring!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om du har möjlighet att skriva högskoleprovet redan under år1 eller 2 på gymnasiet, så gör det. Om inte annat, så är det mycket bra träning - både inför att skriva HP senare och inför sal-tentorna på högskolenivå. Du fick bra svar och förklaring av Brendan, se kommentar till din fråga.
    Reglerna förändras ibland.. under många år var resultat av HP giltigt  i 5 år, nu har det förlängts till 8 år. Under många år kunde man skriva HP oavsett hur ung man är, men det kommer med stor sannolikhet blir förändring som anger hur gammal man måste bli (kan bli så att man endast från det året som man fyller 19 år ska kunna skriva HP... det är inte helt färdigt nu, precis som Brendan uppger... i kommentaren till din fråga).
    Som sagt, det finns i princip inga nackdelar i att skriva HP. Kostnad på 450kr (anmälningsavgift) + att man "offrar" en hel dag på att sitta och skriva provet, så får man i vilket fall erfarenhet i att ha gjort HP. Så, mitt råd är att du skriver HP så fort det blir möjligt och så många ggr du hinner och orkar. De som tidigare gjort HP många ggr, finns statistik på att man får oftast högre resultat upp till fjärde eller femte gången, men sedan ligger resultatet på samma nivå (alltså man har då uppnått den kapacitet som man har och ej kan få högre resultat sen).