Elev

    Hej! Hamdi igen , mitt andra hands val är att plugga i Göteborgs universitet . Men jag har bara c i nästan alla ämnen , vad är antagnings poängen i GU? finns det någon länk jag kan jämföra olika utbildningar i olika städer ? . Och tror du att jag behöver gör Högskoleprovet apropå "C i nästan alla ämnen"

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! C-betygen i nästan alla gymnasiala kurser ger jämförelsetal på cirka 15.00

    Om du har meritpoängen, så kan du i så fall vid max meritpoäng komma upp till 17.5 men ej högre upp.
    Antagningsgränser kan flyttas upp och ner. Som det "brukar vara" behöver inte bli på samma sätt i framtiden. Bra därför att försöka få så högt meritvärde som möjligt + även göra högskoleprovet om du kan.
    Du frågar också om ngn webbplats där du kan jämföra utbildningar. Menar du Högskoleutbildningar? det finns annars andra former av eftergymnasiala utbildningar t.ex KKU och YH. Eftergymnasiala utbildningar kan finnas även på folhögskolorna, t.ex utb.till Fritidsledare och hos privata skolor.