anas
    Hej! jag har en fråga angående Högskoleprovet.

    Jag ska börja trean till hösten och således är det tid för universitetet snart och min dröm och prioritet är att börja civ.ing industriell ekonomi med internatioell franska på LIU. Dock finns det ett problem: även om jag är smart och oerhört flitigt så räcker mina betyg inte till.

    Så jag måste komma in via HP. Ska tillägas att jag gjort HP en gång och fick 0.9 (dåligt). Jag har två gånger till på mig att få minst 1,7. min tanke är att göra ett gammalt prov en gång i veckan till nästa HP , och med tid så det blir "verkligt". Men åter till min huvudfråga; ge mig snälla tips på hur en kan nå 1,7 och snälla , kom inte med dem allmänna tipsen såsom läs tidningen , sov morgonen innan och är bra frukost. sådant är en självklarhet för mig. Jag vill ha tips som verkligen kommer ge en nervös och rädd tonåring nytta till att verkligen få 1,7+ och nå mina drömmar.
    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anas!
    Fråga SYV (eller någon annan för den delen) kan ju inte garantera att du kan få 1.7 på HP.
    Alla vi är olika duktiga och vissa personer inte skulle kunna uppnå 1.7 på HP - oavsett hur de tränar. Nu säger inte jag att du tillhör dem som inte kan uppnå det... känner inte dig och din kapacitet.

    Se på http://www.fragasyv.se/dokument#Hoegskoleprovet där vi samlade info och länkar om Högskoleprovet (rubriker är LÄNKAR, KLICKA PÅ DEM).

    Man brukar få högre resultat för varje nästa gång man gör HP (även om man inte tränar) och detta gäller fram till fjärde eller femte gången (sedan ligger man på samma nivå, då har man uppnått det resultatet som man kan uppnå).

    Eftersom du gjorde HP en gång, så vet du att det är olika delar i provet men det är genomsnittet som räknas. Vissa personer kan bli mycket bättre på Matematisk-logiska delen (genom att träna), andra kan förbättra svensk och/eller engelsk läsförståelse. Vi är alla olika: har olika styrkor, svagheter och tips som passar en person, passar inte alls en annan person.

    Utan att känna dig är det omöjligt att anpassa råd och tips så att det passar perfekt till just det som passar just dig. Om du tänker efter, så förstår du det själv också.

    Det som jag vill råda dig till - att du hittar din PERSONLIGA INLÄRNINGSSTIL- kommer fram till och får det helt klart för dig ang. HUR JUST DU LÄR DIG PÅ BÄSTA SÄTTET. Exempel på "skillnader" i inlärningsstilar:
    en person behöver SKRIVA NER samma sak MÅNGA GÅNGER för att minnas;
    en annan person minns bara om någon annan eller hen själv LÄSER HÖGT;
    tredje person måste koppla info till BILDER eller till BERÄTTELSER (en historia) för att minnas.

    Om du utarbetar din unika personliga inlärningsstil (får klart för dig på vilket sätt du lär dig bäst), kommer du att ha nytta av det i många olika situationer. Här har vi samlat tips http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik och några av dem kan passa dig bra; några passar inte dig - läs igenom & bestäm själv vad som passar dig.

    Med vänlig hälsning
    Mikael