Laura

    Hej,jag gjorde högskoleprovet 2018 och fick då 0,20 normerad poäng. Jag fick F i svenska 3 och valde att plugga upp detta på Komvux men hoppade sedan av och började studera till paralegal istället. Nu har jag fått ett jobb men den är inte som utbildningen beskrivit och jag vill nu studera vidare till annat. Jag har sökt Komvux igen och väntar svar min fråga är dock om jag med mina 0.20 normerad högskolepoäng kan söka till ett program på universitet utan att behöva gå på Komvux och få betyg i svenska 3?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laura!
    godkänt betyg i svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 krävs för grundläggande behörighet (som en del i grundläggande behörighet). Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig, så du måste få godkänt betyg i svenska 3 eller SAS 3. Högskoleutbildningar i Sverige kan inte ta in obehöriga. Och behörighet består av Grundläggande och ofta också Särskild. Särskild är olika till olika utbildningar. Grundläggande behörighet är samma för alla utbildningar. Om du inte har examensbevis från gymnasiet eller från komvux behöver du uppfylla kraven och få ut beviset. Alternativt kan man uppfylla grundläggande behörighet genom en kombination av godkända gymnasiekurser och 3-års arbetslivserfarenhet. Godkänt betyg i svenska eller SAS 3 krävs dock även här.

    Du får gärna berätta om hur ditt jobb som Paralegal ser ut, vad dina arbetsuppgifter är och vad du tycker är bra med jobbet och vad som du är missnöjd med. Du kan också fundera på att söka jobb som paralegal på andra arbetsplatser. Du kan också titta på andra yrkeshögskoleutbildningar. Det är inte förbjudet att läsa flera olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, det är just det som är det svåra. Det är inte så många som vet vad man som paralegal kan jobba med så det skiljer sig mycket beroende på var man är. Jag var under min Lia på tingsrätten som domstolshandläggare och jag trivdes nu har jag fått jobb som handläggarassistens men bemöttande på arbetsplatsen är verkligen inte någonting som jag tidigare varit med om vilket har förstört hela min bild av själva jobbet. Jag har sökt lite överallt men har inte fått svar och jag vet inte vad jag ska göra.
    • Anna :

      Du kan söka jobb inom andra yrken är just paralegal, t.ex kan du söka jobb som Administratör på jättemånga olika ställen. Att ha kunskaper inom juridisk handläggning av ärenden är en bra merit för administratörer, även om de inte direkt jobbar just med juridisk handledning. Administratörer jobbar inom kommuner, regioner och hos privata arbetsgivare. Längst ner i yrkespresentationen Administratör på Framtid.se ser du annonser om Lediga jobb.
      Jag tycker också att du borde ta upp frågan om bemötande med en ansvarig chef på din arbetsplats; det är inte OK om du känner dig "mobbad" eller utsatt för illa-bemötande på annat sätt.