Mikael
    Ni som gjorde högskoleprovet idag, kanske för första gången... Vad tyckte ni? Några råd för dem som skall göra HP för första gången i oktober? Skriv era svar i kommentarsfältet, tack!
    • : Gjorde det för första gången. Blev lite nervös i början och kände att den verbala delen var särskilt svår (jämfört med tidigare prov på nätet), Rättade nyss och fick 53/80 på kvantitativa delen och fick 44/80 på verbala delen . Vet dock inte om det är bra. Går ju trots allt i åttan men ändå. Skulle rekommendera att läsa mycket nyhetsartiklar (engelska och svenska) och även repetera matten :). Gör gamla prov så får du en aning om vilka frågor som kommer (så man inte blir förvirrad vid provet)
    • Mikael : Tack, Brendan, för din respons! Du ger väldigt bra tips!
    • : Varsågod :) ! Tycker förövrigt att man ska göra provet redan i tidig ålder, för man får en uppfattning om hur provet är och man slipper bli nervös då man vet hur det går till. Det som jag är jätteglad för nu är hur bra resultat jag fick på NOG! ETT ENDA FEL :D ! Om man har hängt med hyfsat bra på högstadiet (just i matten) tycker jag att man kan få ett "bra" resultat. Ju tidigare du gör, desto mer tid får man att fixa sina svagheter. Det var min mamma som tipsade att jag kunde hänga med och ändå provade på nu när hon ändå skulle göra. Så gjorde en sen anmälan och fick plats för bara ett par veckor sedan :).
    • : Har inte gjort provet själv, men håller med om att man borde göra det tidigt, själv hade jag tänkt börja göra det när jag går i tvåan i gymnasiet.
    • Mikael : Grattis, Brendan, till så bra resultat på NOG!
    • : Gjorde provet för första gången igår, fick 96 rätt av 160 möjliga tror jag. Tror jag får ca 1.2 på hp. Håller med om att det är bra att göra hp flera ggr men det är ju inte gratis, nu kostar det 450kr och så fick jag också avstå från jobbet fredag och lördag, förlorade ca tusen kr på det. Det är inte alla som har råd att göra hp två ggr varje år!:(
    • : Tack :)
    • : Hej! Glöm inte att du måste vänta till årets nominering kommit, för det är då du får ett slutgiltigt resultat. Att jämföra resultat med tidigare tabeller ger ett "historiskt" resultat, men inte ett resultat enligt årets tabell. Det är sant, men om provet sedan leder dig till den utbildning du vill gå är det ju väldigt värdefullt. Med vänlig hälsning,
    • Liselotte : Tack Brendan för ett så bra kommentar! Det är till stor hjälp för många!
    • : Varsågod :). Menade normering och inte nominering (och det är därför man inte ska ha autocorrect påslaget).
    • : Jag trodde HP var för de som sög på matte, jahapp då var det kört för mig :(
    • Anna : En del på HP heter "matematisk-logiska delen", det är inte rent matte utan mer Logisk tänkande som den delen mäter.
    • Milla : Det går att träna på gamla högskoleprov och bli ganska mycket bättre även på den "matte-delen". Det kan också finnas kurser som förbereder för högskoleprovet - på privata skolor (där man betalar för att gå en kurs) men även på komvux.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan
    Du kan träna på gamla högskoleprov. Det kan också finnas kurser som förbereder för högskoleprovet - på privata skolor (där man betalar för att gå en kurs) men även på komvux.