Laura
    Hej,jag känner mig inte nöjd med mina betyg och jag har tänkt göra högskoleprovet.Jag har börjat att träna på de gamla proven men jag har en fråga,de står att de kan ta upp till 2 år för dem att göra ett prov så jag undra om det är samma prov som kommer 2 gånger på ett och samma år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    det är aldrig exakt samma högskoleprov som kommer nästa gång. Svårighetsgrad och "karaktär" i uppgifterna är rätt så lika, men det är inte samma frågor. Varje nästa högskoleprov skiljer sig mot alla de föregående proven.

    Bra att du tränar på gamla prov. Lycka till!

    ANNA

    • : Tack,Men jag kan komma in i universitet med mina högskoleprovspöäng?
    • Liselotte : Som reglerna är idag, prövas man separat i HP-urvalsgruppen, om man har ett giltigt resultat av högskoleprovet. Att man har gjort högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara BEHÖRIG till den utbildning man söker på högskola/universitet. Men betyg och resultat av Högskoleprovet räknas INTE ihop, utan helt separat.
    • Liselotte : På så sätt prövas man på sina betyg OCH på högskoleprovet (separat) och kan komma in på samma utbildning antingen i Betygsgruppen eller i Högskoleprovsgruppen. Att man har ett giltigt högskoleprovsresultat ger en Extrachans att komma in på en högskoleutbildning.