Mevlut
    Hej! Jag har nu länge tänkt på högskoleprovet, och nu vill jag verkligen få hur det fungerar. Jag går nu andra linjen på gymnasiet, o funderar sedan länge på läkarprogrammet. Då det krävs mycket höga betyg på alla kurser, har jag vid sidan om funderat jätte mycket på HP. Så nu är min fråga. Om jag ändå inte får jätte högs betyg på alls kurser, alltså det varierar mellan kurser, men får riktigt högt på högskoleprovet, är det då mycket stor chans att jag kommer in på läkarprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mevlut!
    Mycket kan ändras tills det blir dags för dig att söka till högskola/universitet men som det är just nu - så kan man komma in på Läkarprogrammet med enbart högt resultat på högskoleprovet. Dock måste man vara BEHÖRIG dvs ha godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 samt även ha Grundläggande behörighet (Gymnasieexamen).

    Det går att träna på gamla högskoleprov och det kan även finnas kurser som förbereder till högskoleprovet.
    Bra att göra provet några gånger. Resultatet brukar bli högre för varje nästa gång man gör högskoleprovet fram till fjärde eller femte gången och sedan ligger resultatet på samma nivå - då har man "uppnått sin kapacitet" kan man säga...

    Om du går andra året på gymnasiet nu, då är det bra om du kan anmäla dig till höstens högskoleprov i år och sedan göra om provet på våren 2016 och sedan hösten och våren nästkommande läsåret. Då har du gjort HP fyra ggr innan det är dags att söka till Läkarprogrammet.

    Vi har sammanställt info om Högskoleprovet på den här sidan: http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Några praktiska tips hittar du på:
    http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare