Ebba
    Hej! Om man har läst till kurser efter gymnasiet på, exempelvis ett basår, kan man sedan söka in till universitet på ens HP-resultat? Man testas ju i BII gruppen då man har kompletterande betyg, men kan man även söka in i HP-gruppen? Trots att man har kompletterande betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

      i HP-gruppen testas alla som har ett giltigt resultat av Högskoleprovet och som, för övrigt, är Behöriga; detta oavsett om de har kompletterat eller inte.
    Du kommer alltså att testas både i BII och separat i HP. Det är som om du har "klonat dig" och 2 personer söker - båda kan komma in! :) men du får ju inte 2 platser på samma utbildning i alla fall... ! :)

    Genom att ha ett giltigt resultat av högskoleprovet, får man ännu en chans (en extra-chans) att komma in på en svensk högskoleutbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA