Linn Daum
    Hej!

    Jag är en gymnasieelev med ett fjärde läsår och har två frågor:

    1. På högskoleprovet, vilken nivå är matten på? Har läst lite överallt och det är lite blandat; vissa säger att det är matte 1 medan andra säger att det är upp mot matte 3. Har läst upp till matte 2 och när jag har kollat på gamla prov så ser svårighetsgraden väldigt hög ut och det finns vissa frågor angående olika delar i matten som jag inte kommer ihåg var med i någon av mina två kurser och därför lutar jag mer åt att det är upp till matte 3, men vill bara få lite klargörelse kring detta.

    2. Jag har just nu 1.5 meritpoäng och skulle vilja få upp till 2.5 (max) och tänkte moderna språk 3 och 4 (särskilt 4:an då den ger prick 1 extra) men jag är just nu på vårterminen på mitt sista läsår här på gymnasiet och jag ligger på A-nivå i mina två spanska kurser (spanska 1 och 2). Så min fråga är därmed: Om det skulle vara så att jag går ut gymnasiet med A i mina spanska kurser och sedan gör en prövning i moderna språk 3 och 4, kommer de betygen ”ersätta” mina två betyg i spanska 1 och 2 eller kommer endast merit poängen räknas med?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om spanska 1&2 ingår i ditt examensbevis kommer de betygen räknas in i ditt jämförelsetal. Om du sedan skaffar dig betyget i moderna språk 3 och/eller 4 kommer även de betygen räknas in + du får extraposlag=meritpoängen. Med det högre meritvärde som du får genom komplettering efter gymnasiet kommer du prövas i BII (kompletteringsgruppen).

    Vad gäller frågorna på högskoleprovet så är det Logisk tänkande man mäter och därför kallar man den delen ”matte-logisk”del. Ju mer matte du läser desto större chans att få fler poäng på den delen på högskoleprovet.

    • Linn Daum : Ah, okej! Så om jag alltså gör en prövning på komvux i moderna språk 3 och 4 så kommer även de betygen i de kurserna att räknas in tillsammans med betygen i moderna språk 1 och 2. Betyder det att meritvärdet kommer att öka (om man då får bra betyg) i och med att de räknas som två extra kurser?
    • Julia : Om du får godkända betyg i moderna språk 3 och 4 och om du sedan innan inte redan har max antal meritpoäng, kommer ditt meritvärde att öka, ja!