Anna
    Hej, jag skulle gärna vilja bli en förslagsredaktör, o planerar att gå humanistiska gymnasielinjen med inriktning kultur , men senare när jag ska söka till högskolan, vilken linje ska jag ta då? Och är jag behörig till den efter att ha läst HU? om inte, vilka ämnen måste jag läsa mer av?
    Ha en bra dag, och tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du hittat ett yrke som du gillar! Du kan läsa något som heter Förlagskunskap http://sisu.it.su.se/search/info/LK7090
    ..men den kräver att du har läst ett treårigt högskoleprogram innan - kanske inom litteraturvetenskap som kan vara en lämplig bakgrund eller annat samhällsvetenskapligt högskoleprogram.

    På HU blir du behörig till många olika områden inom högskolan när det gäller samhällsvetenskapliga utbildningar så det programmet kan nog passa jättebra. Vill du bli extra behörig till högskola så kan du läsa en extra mattekurs för säkerhets skull. /Lena, Syv