Fatima

    Hej! Jag har lite frågor angående en högskoleutbildning som lät intressant som jag skulle uppskatta mycket om jag kunde få mer information om. Jag funderar på att fortsätta i någon av ingenjörs programmen. Dock är jag mycket osäker på vilken inriktning jag ska välja. Jag vill läsa till något som ger mig mycket möjligheter för framtiden där jag kan jobba även utomlands. Jag har försökt kolla lite runt själv och jag läste om ingenjör inom design och produktutveckling som fångade mitt intresse. Dock vill jag ha mer info om programmet. 1. Vad kan man jobba med i framtiden när man läser det och vad är det man kan bli samt hur ser marknaden ut för den i framtiden? Stämmer det att man nästan bara kommer jobba med maskiner och maskinteknik efter utbildningen? 2. Vad är det för skillnad mellan ingenjör inom design och produktutveckling, och andra ingenjör inriktningar, dvs vilka möjligheter har man om man läser tex datateknik jämfört med design och produktutveckling? Har man mer möjligheter i det ena än det andra eller har man lika stora möjligheter i framtiden för både utbildningar? 4. Jag har sätt att det finns något som heter "Designingenjör" och när jag läser om det på Framtid.se så står det att det är svårt att hitta jobb inom det. Vad är det som skiljer mellan designingenjör och ingenjör inom design och produktutveckling eller är det samma utbildning båda två? 5. Om man läser högskoleingenjör inom design och produktutveckling vilka masterutbildningar finns det? Kan man välja läsa sen inom programmering/IT eller måste man välja något inom design och produktutveckling? 6. Denna fråga kanske har inte mycket med original frågan men vad är en UX designer samt vad är det man gör som UX designer och hur blir man det i så fall. Behöver man läsa ingenjör inom datateknik/IT eller kan man läsa design och produktutveckling och bli en UX designer? Jag har läst att man kan läsa yrkesutbildning inom UX design men jag undrar just om högskoleutbildningar. Tack i förhand! Hälsningar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima,
    du ställer viktiga frågor men som allmän studie- och yrkesvägledare kan jag tyvärr inte ge svar på de specifika frågorna. För att kunna svara måste man vara expert inom just de kunskapsområdena vilket en allmän studie- och yrkesvägledare inte är (en allmän SYV ska i så fall behöva bli expert på varje utbildning och varje yrke som finns och det finns uppskattningsvis cirka 8.000 yrken).
    Det vi vet om UX-designer berättar vi på framtid.se/yrke/ux-designer
    *******
    Du verkar vara intresserad av endast högskole-universitetsutbildningar (och inte av yrkeshögskoleutbildningar). Jag vill dock påminna om att ansökan på www.antagning.se har inget att göra med ansökningar till de olika yrkeshögskoleutbildningar, så det är ofarligt att söka utbildningar inom olika skolformer samtidigt. Vi har också upptäckt att det blir på senare tid fler och fler sökande till yrkeshögskola som redan gått en högskoleutbildning. Om man inte får ngt jobb efter en högskole-universitetsutbildning, vilket inte alls är omöjligt, då söker man jobb och samtidigt söker till yrkeshögskola (för att skaffa sig mer praktisk spets-kompetens).
    ********
    Vad gäller den delen av din fråga som handlar om möjlighet att jobba utomlands, då vill jag påminna om att i många länder krävs arbetsvisum som ibland är mycket svårt att få. Vidare är det också viktigt med språkkunskaperna: att kunna landets språk kan bli avgörande för att kunna få jobbet. Det är också så att erfarenhet visar att det är ofta fördelaktigt att gå högre utbildning i samma land där man sedan vill jobba. Detta för att landets utbildningar är anpassade till landets arbetsgivare/arbetsmarknaden. Arbetsgivare känner till landets utbildningar ofta mycket bättre än utländska utbildningar. En "inhemsk" arbetssökande känner till landets seder och bruk, kultur, traditioner, lokala förhållanden och dylikt mycket bättre än någon som kommer direkt från utlandet. Men givetvis är det ingen generell sanning och det finns många exempel på att man läser utbildning i ett land och jobbar sedan i ett annat land, men det går på förhand inte ge några garantier.
    Hur arbetsmarknaden kommer se ut om några år är det (ärligt talat) ingen som vet. Prognoserna kan slå fel och vem kunde förutse corona, kriget i Ukraina eller jordbävningens omfattning och styrka med alla de konsekvenserna som blir både lokalt och globalt med stor påverkan på konjunkturen och arbetsmarknaden i så gott som alla länder?
    Vad vågar man i så fall satsa på för yrke och vilken utbildning som kan garantera jobb? Sanningen är den att det inte går att få några absoluta garantier. Du vinner på att göra research (vilket du gör och det tycker jag är jättebra), kontakta de som är experter på de specifika områden som du är intresserad av och att du söker till de utbildningar som du tror på (som du tycker passar dig bäst och där du ser att du kan ha din framtid inom...).

    Studie- och yrkesvägledare