Ida
    Om man är halvholländsk och kan språket flytande, och vill gå på en högskola/universitet i Holland med Holländska lektioner och inte engelska, var ska man hitta det? Kan man söka till vanliga högskolor istället för internationella?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    kan du även "skol-holländska"- dvs alla termer och begrepp som till exempel att säga och skriva uttryck som "tredje gradens ekvationer" eller "nämnare"?
    Om du kan språket så bra att du klarar av att ha det som undervisningsspråk - kommer vi till nästa fråga: regler kring antagning till eftergymnasial utbildning i Holland?
    T.ex. i Sverige - om en person som inte är svensk medborgare och inte har permanent uppehållstillstånd i Sverige vill läsa på en högskola, måste man betala för undervisning /terminsavgifter/.
    Jag råder dig att ta kontakt med en högskola/Universitet i Holland och ställa de frågorna:
    1. terminsavgifter?
    2. behörighet och antagningsreglerna?
    3. du kan även - med fördel - fråga ang. vilket gymnasieprogram de rekommenderar att du läser i Sverige. Du kan berätta för dem vilka gymnasieprogram ditt val står emellan och be dem om råd.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV