Hugo
    Hur blir man högspännings ingenjör? Typ ingenjör inom el ledningarna som hänger över järnvägen!???
    • : Se på www.studera.nu där alla högskoleutbildningar finns och på www.yhguiden.se där alla yrkeshögskoleutbildningar finns. Kanske även Fjärde året på Teknikprogrammet kan leda till det jobbet som du vill ha. :)
    • Milla : Jag har nyss utökat mitt svar till dig. :)
    • : Vet inte var du bor, men se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/s-t-eriks-gymnasium som på el-och energiprogrammet har utbildning till Järnvägstekniker.
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar till dig.
    • Milla : Det kom in ett nytt svar till oss (till följd av din fråga). Läs mitt utökade svar inom kort. :)
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hugo!
    En mycket bra sida är www.ingenjorsvagen.se - se om du hittar info där eller om du kan maila till kontaktinfo på den sidan.

    Jag skall samråda med kollegorna och återkommer.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!

    Jag har skickat förfrågningar till många olika ställen bl a till Elsäkerhetsverket och till Järnvägsskolan samt till några högskoleutbildningar men ännu är det ingen som kunde ge svar på din fråga. De svar jag hittills fick är hänvisningar till "någon annan" som eventuellt vet.

    Jag har inte gett upp och kämpar på för att kunna hitta svar på din fråga och meddela dig om vad som gäller.

    Vill nu bara uppdatera dig på vad som händer. Om du själv hittar svar på din fråga, var god meddela oss om det, OK?

    Här får du länkar till sidorna som vi tror kan innehålla info som är intressant för dig:
    http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/yrkesman/behorighet-for-elinstallationer/
    http://www.jarnvagsskolan.se/sv/Offentliga.aspx

    Vi hör av oss när vi hittar svar på din fråga!
    Milla
    Hej igen!

    Det kom in ett nytt svar och här nere kan du läsa det.
    *** *** ***
    "Om det är FoU (forskning och utveckling) han vill hålla på med ska han göra följande val:
    Naturlinje >> Civilingenjör i elektroteknik >> master i elkraftteknik (se: http://www.kth.se/utbildning/master-magisterutbildning/engelska-program/electric-power-engineering)

    Vill han däremot hålla på med underhåll och drift (vilket jag inte tror då han vill bli elkraftsingenjör) ska han gå en praktisk linje, typ elektriker och sedan inrikta sig på högspänning genom någon form av vidareutbildning, typ YH.

    Arbetena man förväntas utföra skiljer sig avsevärt då det är två helt olika jobb som man utbildar sig för. Dock utesluter inte ingenjörsvägen att man kan hålla på med underhåll och den mer praktiska naturen, men det omvända är nog inte möjligt, ty kunskap om avancerade elkraftsystem kräver väldigt goda kunskaper i matematik och fysik."
    *** *** ***
    Ovan finner du ett svar som förklarar att du måste välja: underhåll eller FoU (forskning & utveckling).
    YH = yrkeshögskola och hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Jag tycker att det är ett mycket klart svar som på ett bra sätt förklarar det vägvalet som du måste göra.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hugo!

    Vi har fått svar från utvecklingsansvarig på Järnvägsskolan, som lyder:

    "Det finns ingen direkt offentlig utbildning som man kan läsa för att bli högspänningsingenjör - järnväg. Sen är frågan vad man vill jobba med avseende på våra högspänningsledningar. Är det projektering, förvaltning, systemberäkningar etc. Generellt kan det vara bra att ha en ingenjörsutbildning med inriktning på elkraft och sen söka anställning vid något lämpligt företag som arbetar inom järnvägssektorn. Vi på Järnvägsskolan erbjuder några järnvägsspecifika kurser som ger en grund i järnvägens elkraftförsörjning. Dessa låter ofta järnvägsföretagen sina anställda genomgå.

    http://www.jarnvagsskolan.se/sv/OP/BE/BE9.aspx

    En annan ingång kan vara att läsa till Järnvägsingenjör och därefter söka sig till järnvägsbranschen. Se länk nedan angående denna utbildning.

    http://www.jarnvagsskolan.se/sv/Hogskola00.aspx "

    Med vänlig hälsning
    Mikael SYV på Fråga SYV

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hugo!

    Se på http://www.yhguiden.se/utbildning/jarnvagsskolan/jarnvagstekniker-kvalificerad-kontaktledningstekniker som kanske är den utbildningen som du söker efter. Behörighet till den är att man har yrkesexamen från El-& energiprogrammet på gymnasiet + att man måste vara frisk (friskhetsintyg krävs).

    Önskar dig allt väl!
    ANNA
    Hej igen!
    Chalmers Tekniska högskolan har svarat på vår förfrågan imorse.: "Chalmers erbjuder både högskoleingenjörs och civilingenjörsutbildningar som alla är breda utbildningar och där man kan jobba inom många olika områden efteråt..
    De som ligger närmast till hands är elektroingenjörsutbildningarna som du kan läsa om här http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/default.aspx "

    Hoppas det blir till hjälp!
    ANNA