Elev
    Hej, har en vän som är född 2001 (fyller alltså 20år i 2021) som undrar om denne fortfarande kan ansöka nu i Februari och börja gymnasiet nästa höst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, från 1 juli det kalenderåret som personen fyller 20 år, så hör hen till Komvux och inte längre till gymnasiet. Den personen som din fråga gäller kommer inte antas till gymnasiet från 1 juli 2021 och senare. Hen måste påbörja gymnasial utbildning senast 30 juni 2021 men det börjar inte några gymnasiala utbildningar på andra tider på året än i augusti när läsåret börjar. På så sätt är det för honom/henne för sent att söka till gymnasiet.