Laura
    På antagningspöäng kan man se olika antagningspöäng för olika universitet eller högskoleprogram man vill gå nu till min fråga de pöängen man ser är det dem lägsta eller de högsta pöängen folk har kommit in med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är de lägsta meriter som redovisas som antagningsgräns. Ex. Om det står HP 1.25, betyder det att minst en sökande kom in som hade det resultat och alla som hade högre, kom in. Sedan kan det  ha funnits fler sökande som hade 1.25 men ej kom in. Alla som hade lägre, blev utan plats.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok, när kan man se 2018s antagningspöäng eller är det dem som är ute nu för jag förstår inte riktigt då det står det hösten 2017 på de flesta så jag antar att för året 2018 itnte är ute ännu?
    • Milla : Brukar publiceras i mitten av oktober därför att det tar tid att invänta när alla reserver kommer in.