Samuel
    Snart går jag ut 3:an och kommer att ligga runt 16-17 i snitt, men är det möjligt att höja sig ända till 20 på komvux genom att lägga till fler kurser och höja gamla betyg från gymnasiet?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel;

    det är olika situationer:
    om du får Examensbevis
    eller om du får Studiebevis.

    I Examensbeviset är kurserna "låsta". Nya kurser räknas in endast om de krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng.
    Får du Studiebevis, kan du på komvux göra planering mot examensbevis; och då kan man inkludera en del nya kurser /om komvux i din kommun kan erbjuda läsa dem - komvux har olika möjligheter i olika kommuner/.

    Att läsa om - på komvux - kurser, i vilka man redan har godkända betyg - är sällan möjligt. Det är inte förbjudet, men komvux har oftast inte råd. Man blir lågt prioriterad och får svar PLATSBRIST på sin ansökan,om man söker läsa kurser, i vilka man redan har godkända betyg.
    Tanken är att man för konkurrens kan göra HÖGSKOLEPROVET.
    Komvux uppgift är att ge BEHÖRIGHET men inte att se till att man får högt meritvärde.
    Som sagt, konkurrera kan man med Högskoleprovet. Eller så kan man tänka om och söka till utbildningar, där man har en realistiskt chans att komma in - så är "tanken".
    Vad jag eller någon annan SYV tycker, spelar i detta fallet ingen roll. Det är reglerna som styr... och vi kan berätta vad som gäller...

    Och det som gäller är att göra Prövningar i de kurser i vilka man redan har godkända betyg. Dock, är det tyvärr svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.

    Vänligen
    Julia syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    för att uppnå 20.0 i Meritvärde, behöver man ha max i merit /2,5/ och för övrigt, ha B betyg i alla kurser i sitt examensbevis (eller hälften C och hälften A).
    Om du menar 20.0 i Jämförelsetal, då är det alla A betyg som man behöver ha.

    Hänvisning: läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.