Hej T,

    om jag förstår dig rätt så är du i första hand intresserad av att komma in på >>utbildning/nackademin/byggprojektor-bim-solna

    Till YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR görs det Sammantagen bedömning, dvs det är inte endast betyg från gymnasiet, som spelar roll.
    Även om du har mycket höga betyg kan t.ex personer med flerårig ARBETSLIVSERFARENHET gå före dig, tyvärr.

    Vi råder att söka till flera utbildningar samtidigt. Inom yrkeshögskola finns det inga begränsningar på hur många yrkeshögskoleutbildningar du söker; du kan söka hur många som helst och behöver inte prioritera; du söker varje yrkeshögskoleutbildning "i första hand", till skolan direkt.

    Kika gärna på flera BIM-alternativ:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-energieffektiva-byggnader

    och

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/byggprojektor-bim

    I februari 2018 kommer nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas och ännu fler BIM-yh kan dyka upp. Och jag råder dig söka så många av dem som möjligt.
    Med ansökan till varje ny utbildning får du en ny chans att komma in.

    SYV-besökare SYV

    När Nackademin räknar meritpoäng till sitt urval gör de så här:

    Gymnasiebetyg:
    Dessa utgör en mycket liten del av meritpoängen du kan få. Poängen utgörs av betygen i de särskilda förkunskaperna.

    Poängen ges enligt följande:
    Godkänt eller E eller 3 = 1 poäng
    D = 1,5 poäng
    Väl godkänt eller C eller 4 = 2 poäng
    B = 2,5 poäng
    Mycket väl godkänt eller A eller 5 = 3 poäng

    Räkneexempel:
    Du har sökt en utbildning med särskild behörighet lägst godkänt betyg i kurserna svenska 2, engelska 5 och programmering 1.

    Du har följande betyg:
    Svenska 2 : Betyg E
    Engelska 5: Betyg A
    Programmering 1: Betyg C
    Detta ger totalt 6 poäng i kategorin ”gymnasiebetyg”.

    Antagningsprov
    Detta ger absolut mest tilläggspoäng, och därför den del som ökar dina chanser mest att komma in på en populär utbildning. Proven är frivilliga, men du kan få som mest 100 poäng! Proven är utbildningsspecifika och ämnar att testa din förmåga att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Vanligtvis består provet av en skriftlig del och en gruppövningsdel. De äger rum på Nackademin i Solna och för att delta anmäler du dig via din ansökan.

    Här finns lite mer information kring detta: http://nackademin.se/ansok/urval/