Agnes

    Hej, jag har just börjat nian och är super stressad över mina betyg. Just nu har jag 272.5 i merit och det beror på flera saker. Jag är inte en dålig elev och jag försöker i skolan men i åttan var jag sjuk väldigt mycket och var därför hemma (jag hade ca 18% anmäld frånvaro), sen hände corona och distansundervisningen var riktigt svår för mig, mina lärare slutade mitt i terminen och hade tex tre olika lärare + mycket vikarier i no (en av dem kunde inte prata alls bra engelska och var borta mycket). På grund av detta har jag typ "hål" i vad jag har lärt mig och kommer inte ihåg mycket ifrån no, tyska och matte i åttan. (hade A i no ämnena från början men sänkte mig sedan till ett B under distans) Jag har bestämt mig för att repetera det jag inte kommer ihåg och jag ska också skaffa en study buddy som ska hjälpa mig med matte och tyska. Jag har också slutat prokrastinera mycket och fått in en rutin där jag gör läxor, pluggar osv direkt när jag kommer hem. Här kommer frågan, tror du att jag kommer kunna höja mig mycket i nian. Mitt "dröm"gymnasium är Östra real ekonomi inr. entreprenörskap som har ca 317.5 i antagningsgräns. Jag räknade ut att ifall jag höjer mig i hyffsat enkla ämnen och får c och b i tyska och c i matte kan jag få så det räcker. Om jag verkligen jobbar hårt hela året tror du att jag kan höja mina betyg och komma in? Några tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!
    Det är jättebra att du fick rutin på att göra läxorna varje dag och inte spara allt pluggande till kvällen innan provet. Jag hoppas verkligen att din plan kommer att funka. Kan tyvärr inte ge någon garanti men om du gör ditt bästa då gör du allt du kan (och då måste du känna dig nöjd, tycker jag)!
    Jag blir mycket glad om du uppnår ditt mål!
    tips! inom matte finns det www.matteboken.se och kika också gärna på våra bästa Tips om Studieteknik på gymnasieGuiden.se