mMadde

    Hej! Jag undrar ifall jag kan höja ett betyg inför gymnasiet. Jag kommer att ta ett halvt utbytesår för att plugga språk när man vanligtvis hade börjat gymnasiet, men kommer hem i början på februari. Alltså är jag borta augusti till februari. Jag får en massa tid över och undrar om jag skulle kunna gå någon kurs för att höja min merit eller få något annat gynnsamt inför gymnasiet. Jag kommer förmodligen att välja en kurs med mycket matematik, fysik och teknik. Mina betyg nu är matte-A, fysik-C, teknik-C och merit på ca 270, men det känns inte som bra nog betyg för de skolor jag tänkt på. Jag har absolut noll koll på hur det är med att höja betyg med extrakurser och sånt. Tips eller bara generell info om sånt uppskattas stort

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan försöka göra prövningar i de ämnena i vilka du har lägre än A-betyg i ditt slutbetyg från grundskolan. Till prövningen förbereder du dig på egen hand, genom självstudier eller med hjälp av en privat lärare om du/din familj har råd. Läs gärna en sammanfattning om prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Prövningsavgift är 500kr/prövning. Du borde kunna göra prövningar på olika ställen, och inte endast på din f d ("gamla") grundskola. Du får gärna kontakta skolverket och ställa din fråga där. Jag tror du får samma svar som jag ger dig nu, att du kan försöka hitta var du kan göra prövningar. Fråga utbildningsförvaltningen i de kommuner där du kan tänka dig vilja göra prövningar om när och hur du kan anmäla dig.
    Det är ovanligt att grundskoleeleverna höjer sina betyg från slutbetyget i grundskolan (förutom när betyget är F, icke-godkänt). Så, jag tror tyvärr att det kan bli svårt att få konkret hjälp och tydliga svar i just den situationen som du beskriver i din fråga. Å ena sidan, så får eleven göra prövningar men sen kommer nästa fråga - var ska man anmäla sig? Och när man frågar om det, brukar det snabbt bli "svårt" för att du kan få svar att "det är ditt ansvar att hitta" men så letar man och hittar inte... och vad ska man göra i så fall? Du får gärna återkomma till oss och berätta vad du får för svar från skolverket och från utbildningsförvaltningar i kommunerna. Du kan fråga SYV på din skola och även rektorn. Återkom och berätta för oss vad du får för svar - alla svar du får på den fråga du ställer här nu.
    Vill du eller dina vårdnadshavare kontakta skolverket, kan ni ringa 08-52733200 (tel.nr till skolverkets upplysningstjänst).

    Studie- och yrkesvägledare