GG

    Hej, Jag har tre kurser kvar+ gymnasiearbete att göra för att få en fullständig gymnasieexamen. Jag vill plugga vidare till sjuksköterska men tror att jag har för låg merit. Jag har många E och skulle i värsta fall om jag får E på de resterande kurserna (vilket jag kommer få högre på) så kommer jag ligga på 15 merit pga franska 3-4 och engelska 7. Dock så såg jag att inom vård och omsorg så finns det barn och ungdomssjukvård som ger 200P, om jag skulle ta den och få t.ex betyget C, skulle jag kunna byta ut den med två kurser som jag har fått E på? På samma sätt kan man plugga en ny kurs istället för att göra prövning? För jag har behörigheten till sjuksköterska, de tre kurser jag har F på är fysik 2, kemi 2 och matte 4 som inte behövs.

    Jag checkade komvux för att se om kursen barn och ungdomssjukvård finns att ta, men kunde vara hitta barn och ungdomshälsa, är det samma sak?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    i stället för gymnasiearbete kommer du på komvux göra Komvuxarbete.
    Vad gäller kurserna du nämner, så se på skolverkets hemsida - det är 2 olika kurser inom samma ämne; en av kurserna är på 100poäng och en annan på 200p.
    Kursen "Barn- och ungdomssjukvård", 200 poäng, bygger på kursen Hälso- och sjukvård 2, vilket betyder att det är en fortsättningskurs och du ska först få godkänt betyg i kursen Hälso- och sjukvård 2.
    Kursen Hälso- och sjukvård 2, 100 poäng, bygger i sin tur på kursen Hälso- och sjukvård 1.
    Och kursen Hälso- och sjukvård 1, 100 poäng, bygger på kurserna Anatomi och fysiologi 1, Omvårdnad 1 och Social omsorg 1.
    Så, man ska först läsa kursen Anatomi och fysiologi 1, 50 poäng och få godkänt betyg i den. Sedan läsa Omvårdnad 1, 100 poäng, som bygger på kursen anatomi och fysiologi 1. Och även få godkänt betyg i kursen Social omsorg 1, 100p.

    Så, det lär i så fall bli många kurser att läsa och få godkända betyg i innan du blir behörig att läsa kursen Barn- och ungdomssjukvård, 200p. Däremot behöver du inte ha några förkunskaper på gymnasial nivå inför den 100p.kursen som heter Barn- och ungdomshälsa, 100 poäng.
    _________ Ang.vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis, så är det ytterst en fråga till rektorn på komvux. Att bereda plats på kurserna kostar pengar. Komvux har begränsade resurser och kan tyvärr inte ge plats på kurserna åt alla som söker. Du behöver inte läsa fysik2, kem2 och matte4 utan kan läsa andra kurser i stället för dem. Du får söka vilka kurser du vill som är sökbara på komvux i din kommun. Du kan få svar ANTAGEN, eller OBEHÖRIG eller PLATSBRIST. Det är inte farligt att söka kurser till vilka man är obehörig, där man enl.vad komvux anser, saknar förkunskaperna - du blir dock inte antagen.
    Om du samlar på dig fler betygsatta poäng än 2400p., kommer vissa kurser ej ingå i ditt examensbevis (de som överstiger 2400p.). Av 2400p. är 100p. Komvuxarbete. Sedan finns det många obligatoriska kurser + du behöver också ha de kurserna som ger dig särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du vill komma in på. Att sätta ihop kurserna till examensbevis så att alla regler följs och examensbeviset blir giltigt är "en komplicerad vetenskap" kan man kanske säga. Det är därför vi rekommenderar att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • GG :

      Tack så mycket för så detaljerat svar! Uppskattas!

      Så det är möjligt att byta ut kurser som jag har E på med någon ny kurs som jag kanske får högre betyg på, däremot måste jag se till att det funkar till en godkänd examen bevis?

    • Mikael : Ja. Det stämmer.