Sandra
    Hej!

    Min plan A utbildning är läkarprogrammet. Plan B är tandläkarprogrammet.

    Men jag har blivit antagen till tandläkarprogrammet på Göteborgs Universitet VT21. Jag läser termin 1 just nu.

    Jag vill verkligen kämpa för läkarprogrammet. Jag älskar biologi och kemi, jobba och hjälpa med människor.

    Min meritpoäng utan komplettering: 20,21.

    Men jag undrar vad som är bäst för mig. Jag kommer att numrera olika scenarier nedan.

    1: "Fortsätta tandläkarprogram det liknar läkarprogram. Det är inte så stor skillnad." Många av mina närstående har sagt detta. Men jag kan fortfarande inte sluta tänka på läkare.
    2: Fortsätta tandläkarprogrammet, men samtidigt höja mina betyg via betygsprövning. Då kan jag räkna mig även mycket universitetsstudier. 100% universitetsstudier och samtidigt höja mina betyg?
    3: Begära ett uppehåll på tandläkarprogrammet och fokusera 100% på betygsprövning och högskoleprov. Min fråga för detta scenario är om det funkar att begära uppehåll pga. just detta skäl och hur länge får man ha uppehållet?
    4: Hoppa av tandläkarprogrammet och fokusera enbart på betygsprövning och högskoleprov. Men det nya läkarprogrammet börjar, vilket kommer troligtvis bidra med hög konkurrens. Så hur länge ska jag behöva höja mina betyg om jag har i start 20,21 för att uppnå så säker merit som möjligt för att konkurrera andra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    tyvärr kan en situation uppstå att platserna lottas ut: om antal sökande med högsta möjliga meritvärde (22.5) blir fler än antal utbildningsplatser, kan man "gå på HP-resultatet" först men till slut måste man kanske även använda utlottning. På så sätt går det inte att garantera att man även med högsta möjliga meritvärde får utbildningsplats. Därför går det inte att ge svar att "så här meritvärde" kommer ge utb.plats och jag vill därför råda dig att höja ditt meritvärde så mycket du kan, och söka till läkarprogrammet även om du inte höjer ditt meritvärde (för antagningsgränsen kan ju också gå ner), men att du samtidigt fortsätter läsa på tandläkarprogrammet. Att hoppa av tandläkarprogrammet kommer inte hjälpa dig komma in på läkarprogrammet. HP-resultat får du troligtvis högre om du är inne på en högskoleutbildning, än om du är utan utbildning... och att göra prövningar kan du samtidigt som du läser på tandläkarprogrammet.
    Få studieuppehåll med platsgaranti av den anledning som du uppger, tror jag inte går. Men du får givetvis ansöka om studieuppehåll och se vad du får för svar.
    Lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare