Solène

    Hej, Jag gick ut gymnasiet med 21.15 i betygssnitt (+fulla merit) efter att ha gått ekonomi inriktning ekonomi. Men har helt ändrat riktning och vill plugga till läkare istället. Mitt mål är därför att läsa ett naturvetenskapligt basår på universitet som därmed inte kommer påverka snittet. Men för att kunna komma in på läkarprogrammet skulle jag kanske behöva höja mina betyg med ca 0.5 baserat på tidigare år. Min tanke var därför att försöka höja upp eng 5 och 6 som jag fick B i till ett A och även höja upp matten som jag inte heller fick A i. Men jag fick en idé eftersom jag är hel fransk och kan flytande franska om det finns en möjlighet att göra prövning i franska och på så sätt ersätta betyg som till exempel privatjuridik eller marknadsföring där jag fick B (eftersom det inte är ämnen som är obligatorisk för att komma in). Är det möjligt att göra så? Vore mycket enklare för mig (har dock redan läst upp till spanska 4 och fick A så kommer väl inte ersätta spanskan)?. Hoppas ni kan komma med något bra tips för känns så surt att vara så nära men ändå inte för känns svårt att höja upp eng och matte till A

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    i examensbeviset från gymnasiet kan inget ändras. Och det går tyvärr inte heller att ersätta med andra kurser... :( men inom matte kan du göra prövningar i Matematik 1a och 2a (a-spår är lite enklare än b-spår, som du läste på ekonomiprogrammet på gymnasiet). Om du får högre betyg i matte 1a än du nu har i matte 1b, kommer betyget i matte 1a räknas in i stället för matte 1b. Och på samma sätt på nivå2. Om du höjer från B till A i matte 1 och 2, blir din höjning totalt + 0.2.
    Du kan också läsa eller göra prövningar i franska 3 och 4 men de kurserna ersätter inte någon annan kurs utan kan räknas - också. Men höjningen här blir liten (och detta Om de betygen räknas in) - här är reglerna lite oklara och bedömning kommer att gälla som antagning.se kommer att göra - problemet är att du redan har "full merit" och ingen kan få fler än 2,5 meritpoäng men eftersom kurserna i franska 3 och 4 (moderna språk 3 och 4) ger i princip meritpoäng, då får de räknas in... och jag skulle vara säker på att de skulle räknas in om du hade lägre betyg i spanska 3 och 4 än A.
    Vad jag förstår så har du A i spanska 3 och 4 och det går ju inte få högre betyg än A, men ditt jämförelsetal är lägre än "alla A-betyg i alla ämnen, 20.0" och därför skulle antagning.se eventuellt räkna in även A betygen i franska 3 och 4, men höjning här blir liten, eftersom det blir inga "ersättningar" utan tillägg i så fall. Och jag är inte säker på att antagning.se kommer räkna in franska 3 och 4... det är en sällsynt fråga (i alla fall för oss på FRåGA SYV och i syvene och sist är det den bedömning som antagning.se kommer att göra som kommer att gälla; reglerna kan ändras och även tolkning av reglerna kan justeras...).

    Tips! gör högskoleprovet. Gör prövningar i matte 1a och 2a och även i 3b om du inte redan har A-betygen i mattekurserna. Genom att du på naturvet.basår kommer läsa matte 4, borde du repetera matte ganska väl och har bra förutsättningar att få höga betyg i mattekurserna på lägre nivåer. Sedan kan du välja några till kurser ur ditt examensbevis där du har lägre betyg än A och försöka höja även de betygen.

    Antagningsgränsen kan också gå ner lite. Men du måste bli behörig. Obehöriga deltar inte i konkurrensen. Så, satsa i första hand på naturvetenskapligt basår för att bli behörig.