Lina

    Hej, Jag tog studenten 2012 med slutbetyg. Jag är ute efter att höja mitt jämförelsetal samt meritpoäng (har inga just nu) , för att komma in på dietistprogrammet. Jag är snart klar med att läsa naturkunskap 2 som sedan gör mig behörig. Har tänkt läsa till engelska 7 i augusti via komvux eftersom det bör ge mig meritpoäng ? Har även sökt biologi 1 och kemi 1 nu i sommar men är osäker på om detta kommer att ge mig något i poäng , om vi säger att jag endast får E i dessa ? Vad gynnar mig annars mest i poäng mässigt att läsa ? Ska självklart testa högskoleprovet i oktober med.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    bra att du planerar göra högskoleprovet och läsa engelska 7.
    Även moderna språk och högre kurser i matematik ger meritpoängen. Moderna språk är det från steg 3 och högre, och matte är det högre än den mattekurs som krävs för just din högskoleutbildning. Om din högskoleutb.kräver matte 2 (gammal kurs matte B) då får du meritpoäng från matte 3 och högre... matte 4, 5. Mitt förslag är därför att du, förutom eng7 söker läsa matte 3b och moderna språk.
    Du kan också se vilka "gamla" kurser du kan höja betygen i. Det är inte alla gamla kurser som har motsvarande nya kurser. De som har - går att (genom prövning i en ny kurs) höja betygen i. Se Tabell för utbyteskomplettering.

    • :

      Tack för bra svar ! ingår svenska 3 i moderna språk ? och ger biologi 1 och kemi 1 mig någon höjning i jämförelsetalet, har förstått det som om jag endast får E i dessa sänker de mitt jämförelsetal , stämmer detta är det kanske meningslöst rent poängmässigt att läsa dessa?

    • Mikael :

      ang. Moderna språk: svenska är i Sverige Inte ett modernt språk. Se gärna info på fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

      Biologi 1 och Kemi 1 krävs inte för dietistprogrammet, för särskild behörighet - utan det räcker med naturkunskap 2. Du måste få högre betyg i kemi1 och biologi1 än snittet av dina nuvarande betyg, för att de skulle räknas in och då blir det en väldigt liten höjning, väldigt-väldigt liten. Om de nya betygen som inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet skulle räknas in, måste de vara högre än snittet av de befintliga betyg och då blir det en Liiiiten höjning. Läs info på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Rakna-ut-ditt-meritvarde