bella

    Jag har redan tagit studenten och gick ut med 18.2 ungefär men hade behövt ha 19.2 för att komma in på den utbildningen jag vill, är det värt att plugga upp betygen nu i efterhan eller satsa på högskolaprovet? Och har D i några ämnen hjälper det om jag pluggar upp dem? samt är det möjligt at examera om några ämnen och nå målet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bella!
    Man kan både göra högskoleprovet och samtidigt försöka få upp sitt meritvärde. Det behöver inte vara det ena Eller det andra, utan du kan göra Både och, samtidigt. :)

    En del i din fråga, nämligen den här "är det möjligt at examera om några ämnen och nå målet? " - förstod tyvärr inte jag. Du får gärna förklara.

    • :

      Det jag menade var att hur många ämnen måste man höja sig i för att få ungefär 19.20. Liksom är det rimligt att satsa på det att höja sina betyg en för en med examineringen.

    • Julia : Med "examineringen" menar du Prövning? ... För att höja från 18.2 till 19.2 måste du höja 10 hundrapoängskurser med ett steg/snäpp - t.ex från E till D eller från B till A, eller 5 stycken 100p-kurser i 2 snäpp/steg, t.ex från D till B eller från C till A.