Tilde

    Hej! Jag tog studenten nu i somras och tänkte börja plugga till hösten, dock kom jag inte in på den utbildningen jag ville.. Så min fråga är vad jag ska göra för att höja min merit på det bästa och mest effektiva sätt så jag kan komma in så snart som möjligt. Är det bättre att fokusera på högskoleprovet eller göra prövningar på kurser för att höja betygen? Samt så undrar jag även hur mycket man måste studera inom komvux för att få ta CSN-lån?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kan planera för att göra högskoleprovet och samtidigt också söka var du kan göra prövningar, vilket kan bli svårt att hitta.
    Boka tid med SYV på komvux och ni kan tillsammans se om du redan idag har max meritpoäng och om inte - vilka kurser som kommer ge dig meritpoängen. Att läsa om kurserna i vilka du redan har godkända betyg är sällan möjigt pga komvux inte har råd att ta in för konkurrenskomplettering.
    Ännu en väg att gå är att se om du kan komma in på någon folkhögskola, på en allmän kurs där du kommer läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. För att få ett sådant omdöme måste man läsa på en folkhögskola i minst ett läsår. Med omdöme från en folkhögskola prövas man i BF-urvalet vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
    Du får gärna ta del av informationen på gymnasieguiden.se/informeras/merit

     Du undrar även hur mycket man måste studera inom komvux för att få ta CSN-lån? Svar på den frågan beror bl a på din ålder: fram till 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år måste du studera på heltid och ej kan låna pengar, utan endast kan få studiehjälpen (som är samma summa som gymnasieelever får), men från 1 juli det året du fyller 20 år kan man läsa på halvtid och har då rätt till halva studiemedel: halva bidragsdelen och halva max-lånedelen. vid studier på lägre takt än halvtid har man ej rätt till studiemedel. Vid studier på lägre takt än heltid har man ej rätt till studiehjälpen. Mer kring studiestöd kan du läsa på www.csn.se