Dalya
    Hej!
    Jag funderar på att försöka höja mitt meritpoäng till våren och göra prövningar för att försöka höja mitt betyg i engelska 6 från B till A och sen också försöka få en extra meritpoäng från engelska 7. Men då vill jag såklart inte göra dem samtidigt, kanske efter varandra om det går.

    Jag har 17,44 i meritpoäng (plussat med meriter då, jag har för mig att spanska kurserna 3 & 4 är de som höjer för mig - 1,5 meritpoäng)
    Mina frågor är: om jag höjer mitt betyg i engelska 6 från ett B till ett A, med hur mycket höjs meritvärdet?
    Om jag pluggar upp engelska 7 kommer jag få 1 extra meritpoäng oavsett betyg? (Om jag t.ex. gör prövning och får vilket betyg som helst höjs det då från 17,44 till 18,44?)
    Sista frågan är kommer jag bara hamna i BII eller kommer jag konkurrera med både mina ''gamla'' betyg och mina kompletterade betyg (alltså både BI och BII grupp)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du idag har meritvärde på 17.44 och höjer betyget i eng 6 från B till A, höjer du ditt jämförelsetal och med det också även ditt meritvärde med + 0.1 /cirka/ och ditt nya meritvärde blir då cirka 17.54.
    Meritp. för eng 7: betyget kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Du vinner därför på att ha högre betyg i eng 7. Du har idag jämförelsetal på lite över "alla C-betygen" (du har jmf-tal på lite lägre än 16.0 och alla C-betygen ger 15.0). Därför kommer du få högre höjning än 1.0 om du får B eller A i eng 7 och lägre än 1.0 om du får C eller lägre betyg. Försök få så högt betyg som möjligt även i eng 7. Om du få A i eng 7, blir den totala höjningen för dig från 17.44 till cirka18.60. Skulle du endast få E i eng 7 blir höjningen lite lägre än + 0.8 (detta på grund av E sänker ditt jämförelsetal).
    Jag förstår det som så att är behörig till ditt högskoleprogram, och du kommer därför prövas med det lägre meritvärde (utan kompletteringar) i BI och med det högre (med kompletteringar) i BII.

    Studie- och yrkesvägledare