Anna
    Hej!
    Jag har lite frågor jag önskar att få svar på!
    jag har överlag väldigt bra betyg(tycker jag själv) men ändå tycks det inte räcka för det linjer jag önskar. Kan man kompletera och höja sitt snitt på annat vis utöver HP.
    Har funderat på att läsa till Naturkunskap B, för att dels kunna söka vissa linjer men kommer detta också höja mitt snittvärde? Tänker på ma3...?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Anna!

    Du kan höja ditt meritvärde genom att läsa upp kurser. Via komvux kan det vara svårt, eftersom att komvux prioriterar elever som har "lägst" betyg / längst ifrån arbetsmarknaden eller vidare studier. Om du har betyg i kurser kan det därför bli svårt att bli antagen för att få läsa om kursen för att höja dina betyg.
    Du kan läsa upp betyg på egenhand via andra utbildningsanordnare.
    Du kan även göra prövning på kurserna (till en kostnad av 500kr).

    Om du läser upp kurser/kompletterar så söker du i en annan urvalsgrupp B2, vilket ofta har en högre antagningsgräns än B1.

    Naturkunskap B finns inte längre, i nya systemet är det i så fall den motsvarande kursen naturkunskap 2 som du får läsa.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare