Anna

    Hej! När jag var 15 år gammal gjorde jag ett val som jag nu ångrar i efter hand, nämligen att gå naturlinjen på gymnasiet. Jag var ganska osäker och valde den för att den var "bredast". Det som jag märkte var att jag inte var så intresserad av naturvetenskap och kunde därför inte prestera med högsta betyg i de ämnena. Detta har gjort att jag inte kan söka in på psykologprogrammet med de betyg som krävs. Det som jag dock märkte var att jag var betydligt mycket mer intresserad av sam-ämnen och presterade betydligt mycket bättre på just dem. Och nu till min fundering, jag tänker att de med en samhällsvetenskaplig utbildning kan söka in på det programmet och skulle jag då kunna bygga en sådan samhällsvetenskaplig examen på komxuv istället, eller har mitt 15 åriga jag krossat drömmen om psykologyrket?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    om du fick EXAMENSBEVIS från gymnasiet, då har du följande möjligheter:

    du kan söka till folkhögskolornas Allmänna kurser och på ett läsår få Omdöme om grundläggande behörighet; med det omdöme kommer du prövas i BF-urvalsgruppen.
    Du kan också göra högskoleprovet och prövas i HP-urvalet;

    på komvux skulle du kunna få Yrkesexamen, om komvux kan ta in dig (komvux har begränsade resurser). I kraven för yrkesexamen ingår att du måste ha minst 400 poäng kurser som är programgemensamma, alltså specifika för just det yrkesprogrammet och ditt GA, gymnasiearbete, måste stämma överens med yrket. Exempelvis: examen från VO, vård- och omsorgsprogrammet, där du skulle kunna välja temat för GA: vård av presoner med psykiska sjukdomar eller ngt. annat inriktning på GA som ligger närmare dina intressen, som jag förstår, ligger inom psykologi.

    Engligt reglerna, så får man inte ha flera högskoleförberedande examina. Alltså, om du fick examen från NA, som är ett högskoleförberedande program, så kan du endast få examina från yrkesprogram och ej i ngt. nytt högskoleförberedande program.
    Vi på Fråga SYV kan inte ändra den regeln. Vad jag personligen tycker om att man vid 15 års-åldern kan i vissa fall "avgöra hela sin framtid", spelar tyvärr ingen som helst roll. Jag kan inte ändå ändra reglerna.
    Vänligen och med förhoppning om att ngt i mitt svar blir till hjälp!
    Julia